Przejdź na stronę główną Interia.pl

Mity diety

Czy margaryna zawiera mniej tłuszczu od masła? Czy danie wegetariańskie znaczy danie zdrowsze od tradycyjnego? Czy czerwone mięso jest bardziej tłuste od białego? Istnieje wiele mitów dotyczących zdrowego odżywiania. Które są prawdziwe, a które wyssane z palca? Demaskujemy 25 z nich.


Mit 1: Eksperci wciąż zmieniają zdanie na temat tego, co jest zdrowe, a co nie

Reklama

Fałsz - Tak może się rzeczywiście wydawać, kiedy słyszymy coraz to nowsze tezy naukowców zajmujących się dietą i żywnością. W dodatku wciąż dowiadujemy się, że jedni uczeni nie zgadzają się z innymi. Niemniej jednak główne zasady dotyczące zdrowego żywienia nie zmieniają się od dłuższego czasu. Na przykład teza o konieczności zmniejszenia ilości zjadanych przez nas tłuszczów obowiązuje już od 20 lat. A do spożywania większych ilości warzyw i owoców dietetycy nawołują już od czasów drugiej wojny światowej. Kiedy zaś słyszymy sprzeczne poglądy na zdrowe odżywianie, przyczyną są często zbyt wcześnie podawane w prasie nowe odkrycia naukowe - zanim badania zostaną całkowicie zakończone, a poza tym wyrwane z kontekstu.  

Mit 2: Zdrowa żywność jest zawsze droższa od zwykłej

Fałsz - Co prawda w przypadku niektórych zdrowych produktów ta teza się sprawdza. Ale w często wybierając zdrowszy produkt, wręcz zaoszczędzimy. Do tanich i zdrowych dań należą wszelkiego rodzaju kasze, groch i inne warzywa strączkowe.

Mit 3: Napis na etykiecie "light" lub "z niską zawartością tłuszczu" oznacza, że produkt jest zdrowy

Fałsz - Teoretycznie tak być powinno. Produkt oznaczony jako "light" powinien mieć z definicji o 40 proc. mniej energii niż jego odpowiednik tradycyjny. Często jednak tego typu napisy umieszczane są na produktach z wysoką zawartością na przykład tłuszczu. A że mają go mniej niż tradycyjny produkt danego typu, nie zmienia to faktu, że i tak jest go dużo. W związku z tym "light" nie oznacza od razu, że mamy do czynienia z produktem niskokalorycznym. Często zwrot "light" jest błędnie i bezprawnie stosowany przez producentów. Bywa, że na przykład tłuszcz jest zastępowany innymi składnikami, w wyniku czego produkt może mieć tyle samo lub nawet więcej kalorii niż jego wersja tradycyjna. Weźmy na przykład "lekkie" jogurty owocowe: zawierają co prawda niewiele tłuszczu, ale za to często mają dużo cukru i substancji słodzących, co powoduje ponowne podwyższenie ich kaloryczności.

Mit 4: Przygotowywanie zdrowych posiłków znacznie ogranicza wybór tego, co trafia na nasze talerze

Fałsz - Faktem jest, że nie powinniśmy jeść zbyt dużo i zbyt często niektórych potraw, na przykład zawierających znaczne ilości tłuszczu lub cukru. Jest jednak wiele smacznych produktów, które powinny na naszych stołach gościć częściej niż to się dzieje obecnie. Należą do nich między innymi warzywa, owoce czy tłuste ryby. Zdrowe jedzenie wcale nie oznacza zrezygnowania ze wszystkich ulubionych dań. Chodzi tylko o znalezienie złotego środka. Jeśli wprowadzimy trochę zmian do naszej codziennej diety, zyskamy wiele możliwości do eksperymentowania z potrawami. Pamiętajmy: zdrowe jedzenie też może być smaczne.

Mit 5: Ze śniadania można zrezygnować

Fałsz - Śniadanie to bardzo istotny posiłek w ciągu dnia. Kiedy śpimy, nie jemy nic średnio przez osiem godzin, więc bardzo ważne jest przerwanie tego "postu". Mimo że osoby, które nie jadają śniadań, uzupełniają straconą przez noc energię później w ciągu dnia, to istnieje ryzyko, że nie uda im się już dostarczyć swojemu organizmowi tylu witamin i związków mineralnych, jakie spożyliby wraz ze śniadaniem, nawet tym najprostszym. Poza tym zrezygnowanie ze śniadania sprawia, że łatwiej sięgamy po wysokokaloryczne przekąski około południa.

Mit 6: Margaryna zawiera mniej tłuszczu niż masło

Fałsz - Masło i margaryna zawierają różne rodzaje tłuszczów, ale w obu tych produktach jest podobna ich ilość. A więc niezależnie od tego, czy wybieramy masło czy margarynę, pamiętajmy, żeby stosować je z umiare

Mit 7: Czerwone mięso zawsze jest tłuste, a drób - chudy

Fałsz - Usunięcie z czerwonego mięsa widocznego tłuszczu może znacznie obniżyć jego kaloryczność. Chude mięso czerwone zawiera niewiele tłuszczu - około 4-8 g w 100 g. Tymczasem w 100 g mięsa drobiowego bez skóry jest mniej więcej 1-3 g tłuszczu. Ale gdy jemy je ze skórą, to tłuszczu jest już znacznie więcej. Pamiętajmy też, że drób również jest zróżnicowany - w zależności od rodzaju mięsa drobiowego tłuszczu może być mniej lub więcej. Generalnie obowiązuje jednak zasada, że im mięso bielsze, tym mniej tłuste.

Mit 8: Jajka podwyższają poziom cholesterolu

Fałsz - U większości ludzi jedzenie jajek nie powoduje podwyższenia poziomu niezdrowego cholesterolu we krwi. Tylko osoby podatne na zmiany cholesterolu powinny ograniczyć spożywanie jaj do jednego lub dwóch tygodniowo. Pozostali mogą ze spokojnym sumieniem jadać jajka, mimo że te faktycznie zawierają stosunkowo dużo cholesterolu, bo od 200 do 250 mg, który w całości ukryty jest w żółtku. Badania naukowe dowodzą, że nawet spożywanie kilku jajek dziennie nie podwyższy poziomu cholesterolu we krwi, a co za tym idzie - nie przyczyni się do "zapchania" żył. Wręcz przeciwnie: tłuszcz zawarty w żółtku - lecytyna - ma nawet ograniczać przedostawanie się cholesterolu do krwi. U większości z nas poziom cholesterolu regulują geny. Cholesterol przedostaje się do naszych żył nie tylko wraz produktami pochodzenia zwierzęcego, które zjadamy, ale jest też wytwarzany przez naszą własną wątrobę. Problemy pojawiają się wtedy, gdy organizm nie potrafi zachować właściwych proporcji między cholesterolem z obu źródeł.

Mit 9: Dużo marchwi w diecie sprawia, że skóra staje się brązowa

Fałsz - Tak jest faktycznie u małych dzieci: Dużo marchewki zabarwia ich skórę na kolor pomarańczowobrązowy. Przyczyną jest beta-karoten, czyli wstępna postać witaminy A (tzw. prowitamina), która magazynuje się w naszym ciele. Osoba dorosła dla uzyskania tego samego efektu musiałaby dziennie pałaszować marchew kilogramami. Alternatywa, czyli łykanie tabletek z beta-karotenem, nie jest jednak wskazane. Dlaczego? Otóż wyizolowany beta-karoten może u palaczy podwyższać ryzyko zachorowania na raka płuc. Czy istnieje też podwyższone ryzyko u osób nie palących? Co do tego jak na razie naukowcy pewności nie mają. Nie powinniśmy więc zażywać dziennie więcej niż 2 mg beta-karotenu w tabletkach. Tym, którzy nie chcą mieć bladej skóry, pozostaje spacer w słońcu lub - co jest jeszcze zdrowsze dla naszej skóry - dobre kosmetyki samoopalające.

Mit 10: Probiotyki wzmacniają odporność

Fałsz - Do dziś nie dowiedziono tego w stu procentach. Jeżeli wierzyć reklamom, picie jogurtów probiotycznych pobudza trawienie i zwalcza groźne dla zdrowia drobnoustroje za sprawą specjalnych szczepów bakterii. Wszystko wskazuje na to, że u zdrowych ludzi jogurty probiotyczne mogą być pomocne podczas zaparcia lub biegunki, a także mogą aktywować system immunologiczny. Ale to ostatnie zadanie równie skutecznie spełnia zwykły jogurt. Badania naukowców z uniwersytetu w Wiedniu wykazały, że w porównaniu z konwencjonalnym jogurtem naturalnym jogurt probiotyczny nie jest znacznie bardziej skuteczny. Stawianie tez na temat skuteczności probiotyków jest utrudnione ze względu na stosowanie przez producentów własnych szczepów bakterii.

Mit 11: Szpinaku i grzybów nie wolno ponownie podgrzewać

Fałsz - Wolno, a przynajmniej wtedy, gdy są przeznaczone dla dorosłych. Jeżeli zaraz po ugotowaniu szpinaku lub grzybów, potrawę wstawiamy do lodówki, a następnego dnia szybko podgrzejemy, możemy jeść ją bez obaw. Przeciwwskazania, owszem, istniały, ale przed laty, kiedy jeszcze nie było lodówek. Wtedy bowiem naturalnie występujące w szpinaku azotany z łatwością mogły przeistaczać się w szkodliwe azotyny. Z kolei azotyny mogą powodować powstawanie rakotwórczych nitrozoamin. U niemowląt i małych dzieci przyczyniają się one do przechodzenia hemoglobiny w methemoglobinę, co zaburza funkcję krwi jako nośnika tlenu. W efekcie może to prowadzić do poważnych zaburzeń funkcjonowania układu krążenia. Na wszelki wypadek lepiej więc nie podawać małym dzieciom ponownie podgrzanego szpinaku, bowiem już niewielkie ilości azotynów mogą mieć negatywny wpływ na ich zdrowie. A co z grzybami? One szybko się psują. Jeżeli grzyby przez dłuższy czas pozostawimy w temperaturze pokojowej, wytworzą się szkodliwe produkty rozkładu.

Mit 12: Jeśli chcemy zdrowo się odżywiać, lepiej wybierać dania wegetariańskie

Fałsz - Niektóre dania wegetariańskie zawierają dużo tłuszczu, szczególnie, gdy w ich skład wchodzą spore ilości sera, oliwy lub oleju, gęstych sosów lub gdy są to dania smażone. A takie nie są zbyt zdrowym wyborem. Nawet czerwone mięso może mieć niską zawartość tłuszczu, jeżeli wybieramy chude kawałki, a cały widoczny na nim tłuszcz usuniemy. Inne danie mięsne, a przy tym nietłuste to kurczak, ale bez skóry. Także ryby zawierają mniej tłuszczu, szczególnie, gdy przyrządzamy je bez jego dodatku. Jednak zawsze dobrze jest włączyć do każdego posiłku trochę warzyw, ponieważ powinniśmy jeść co najmniej pięć porcji dziennie różnych warzyw i owoców.

Dowiedz się więcej na temat: dieta | mity na temat diety

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje