Reklama

Elastyczni odnoszą sukces

We współczesnym spojrzeniu na biznes wygrywa postawa elastyczności. Badania pokazują, że szczególnie kobiety chętnie wysłuchują innych i ważą opinie przed podjęciem decyzji.

Jeśli jesteś podwładnym

Traktuj szefa jak partnera. Z szacunkiem, lecz pamiętając, że jest tylko człowiekiem. To ważne, bo wtedy będziesz miała odwagę udzielać informacji zwrotnej "w górę" - szef jest OK i ty jesteś OK. 

Jeśli udzielasz informacji zwrotnej, zacznij od odwołania się do wcześniejszych słów przełożonego, np.: "Szefie, pytałeś nas o zdanie na temat wdrożenia procedury X...". Powiedz, jak zareagowałaś na prośbę szefa, np.: "Przemyślałam sprawę z zespołem i poszukaliśmy najlepszych rozwiązań". 

Reklama

Przedstaw efekty swojej pracy, wnioski, uwagi. Dodaj: "Proszę, daj znać, co z tego wniknęło. Będziemy wiedzieli, czy idziemy w dobrym kierunku". 

Nie oczekuj, że szef weźmie pod uwagę wszystkie twoje sugestie, bo na pewno tak nie będzie. On podejmuje decyzje i bierze za nie odpowiedzialność. 

Pohamuj chęć zgłaszania pretensji, koncentruj się na rozwiązaniach. To służy wzajemnemu zrozumieniu.

Jeśli jesteś szefem 

Kiedy pracownik dostaje nowe zadanie, uprzedź go, że zdarzy mu się popełnić błędy, bo one są nieuniknione, i że to rzecz normalna. 

Gdy popełni błąd, powiedz: "Nie zniechęcaj się, tak bywa, próbuj dalej. Masz moją zgodę, bo widzę, że ci zależy". 

Nie karz pracownika za błędy, przeciwnie - zachęcaj go do kolejnych prób i uspokajaj. Dzięki temu nabędzie on kompetencji oraz pewności siebie i następnym razem poradzi sobie lepiej. 

Traktuj błędy jako rzecz naturalną, niejako wpisaną w to, co się robi, to polepsza atmosferę w pracy. Stres słabnie, wzrasta motywacja i zaangażowanie pracowników. A za tym idą coraz lepsze wyniki i osiągnięcia. 

Jeśli podwładny przejawia inicjatywę i zna się na tym, co robi, daj mu zielone światło, pozwól się sprawdzić. Kiedy skończy pracę, pochwal go lub wskaż rzeczy, nad którymi musi jeszcze popracować.  

Zobacz także: 


Tekst pochodzi z magazynu

PANI
Dowiedz się więcej na temat: Biznes
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy