Przejdź na stronę główną Interia.pl

Diety oczyszczające

Chcesz odzyskać po zimie wspaniałe samopoczucie, promienną cerę, płaski brzuch? Taką moc mają kuracje oczyszczające organizm z toksyn.

Przygotowaliśmy dla ciebie kilka różnych diet. Możesz wybrać zależnie od potrzeb taką, która trwa tylko jeden dzień, weekend lub cały tydzień.

Wybierz najlepszą dla siebie i zastosuj ją tej wiosny!

Reklama

Zrobiło się już ładnie i ciepło, a ty narzekasz na złe samopoczucie. Brakuje ci energii, czujesz się ociężała. Jedną z przyczyn takich objawów jest nadmiar szkodliwych związków, które codziennie przenikają do organizmu. Wiadomo przecież, że to, co jemy to nie tylko węglowodany, białka czy witaminy. Razem z nimi w potrawach, szczególnie tych z mocno przetworzonych produktów, wchłaniamy toksyny. Trudno dzisiaj uniknąć żywności zawierającej substancje konserwujące czy sztuczne barwniki. Obciążeniem są też leki, które przyjmujemy. Toksyny przenikają na wiele różnych sposobów nie tylko przez układ pokarmowy.

Przedostają się do organizmu również przez układ oddechowy. Jeśli mieszkasz w mieście, nie unikniesz np. spalin. Również życie w pośpiechu i stresie sprzyja zatruwaniu organizmu. Na szczęście jeśli sprawnie on funkcjonuje, w sposób naturalny potrafi sam pozbyć się większości toksyn. Gdy prawidłowo pracują jelita, wątroba, nerki i płuca, niebezpieczne związki są systematycznie usuwane. Wydalamy je z moczem, kałem, wydychanym powietrzem. W oczyszczaniu bierze również udział nasza skóra. Razem z potem eliminowane są związki powstające podczas procesów spalania, jak również te, które dostały się z zewnątrz. Ale gdy stężenie toksyn jest zbyt duże, organizm nie nadąża z ich usuwaniem. Wysyła sygnały, że domaga się od nas pomocy. Wtedy właśnie jest ci potrzebna dieta oczyszczająca.

Przygotuj się do detoksu

Zanim przystąpisz do właściwej diety oczyszczającej, przygotuj się do niej dwa dni wcześniej. Jedz wtedy warzywa, najlepiej gotowane, i produkty pełnoziarniste. Zrezygnuj z mięsa i potraw smażonych. Wyklucz całkowicie słodycze, słodkie napoje gazowane, ciasta i produkty z białej mąki. Pij codziennie dwa litry niegazowanej wody. Powstrzymaj się też od napojów wzbogaconych w kofeinę i cukier. Musisz również zrezygnować z palenia papierosów i picia alkoholu. W przeciwnym razie oczyszczanie nie będzie miało żadnego sensu. Także po zakończeniu diety oczyszczającej nie rzucaj się natychmiast na frytki. Stopniowo, przez kolejne dwa dni, powracaj do tradycyjnych posiłków. Najlepiej wprowadzaj produkty w takiej kolejności: warzywa gotowane, surówki, pieczywo, potem nabiał i wędliny, a dopiero na końcu mięso.

Doba to bezpieczny czas przeprowadzenia nawet głodówki, podczas której pijesz tylko wodę. Dwa do trzech dni może trwać oczyszczanie oparte na sokach warzywnych i innych płynach. Dostarczają wprawdzie niewiele kalorii, ale sporo witamin i składników mineralnych. Jeśli chcesz przeprowadzić kurację oczyszczającą lub pełną głodówkę, która trwać będzie kilkanaście dni, powinnaś najpierw skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Bądź ostrożna

Chociaż diety oczyszczające, które publikujemy, nie trwają dłużej niż tydzień, nie wszyscy mogą je stosować. Nie powinny tego robić np. osoby z przewlekłymi schorzeniami takimi jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu II, astma, zakrzepica. Nie wolno też w trakcie kuracji odstawiać bez zgody lekarza przyjmowanych leków. Nawet osoby zdrowe powinny zachować ostrożność. Kobiety w ciąży i karmiące piersią mamy muszą zaczekać z oczyszczającą kuracją. Mogą ją przeprowadzić, gdy organizm całkowicie się zregeneruje.

Być może po przeprowadzeniu diety poczujesz się na tyle dobrze, że nie będziesz już chciała sięgać po używki ani wracać do złych nawyków żywieniowych. Szkoda byłoby zaprzepaścić wysiłek, który włożyłaś w oczyszczanie organizmu. Spróbuj zmienić swój styl życia na zdrowszy. A jeśli będziesz zadowolona z efektów, jakie przyniesie ci dieta, powtórz ją znowu za rok.

Jeden dzień płyny

Przez 6 tygodni, np. w każdy poniedziałek, pij tylko wodę, soki, wywary warzywne. Odciążysz w ten sposób przewód pokarmowy i nawodnisz organizm. Skurczy się żołądek i będziesz syta po mniejszych posiłkach.

Świeże soki - Wyciskaj je np. z jabłek, marchewki, pomidorów, selera. Pij szklankę soku w porze posiłku (4 szklanki na dzień).

Herbatki ziołowe - Wypij po szklance naparu z dziurawca, kopru, karczocha. Zaparz według przepisu na opakowaniu.

Woda mineralna bez gazu - Dodaj plaster cytryny. Wypij ok. 4 szklanek.

Bulion - Ugotuj włoszczyznę w litrze wody. Dopraw ziołami, odcedź, pij 2-3 szklanki gorącego wywaru.

Dieta weekendowa

Oczyszcza przewód pokarmowy, uspokaja podrażnioną wątrobę oraz trzustkę.

W piątek bez kolacji - Zastąp ją pieczonym jabłkiem.

W sobotę jabłka - Przez cały dzień zjedz około 1,5 kg owoców (ok. 6 dużych jabłek). Możesz jeść je surowe, utarte, gotowane lub pieczone. Wypij ok.2 litrów płynów: zielonej herbaty, wody mineralnej niegazowanej, herbatek owocowych np. dzikiej róży. Na kolację, oprócz jabłek, zjedz mały (150 ml) kubek jogurtu naturalnego.

W niedzielę warzywa - Na śniadanie przygotuj szklankę soku z marchwi. Zjedz kromkę chleba chrupkiego pełnoziarnistego. Ugotuj na parze mieszankę warzyw - mogą być mrożone (ok. 500 g ). Dopraw ziołami i łyżeczką oliwy. Podziel na dwie porcje. Jedną zjedz na obiad, drugą na kolację. Wypij 3 litrów płynów: wody, herbaty zielonej, czerwonej lub białej.

Obierz też główkę czosnku, podziel na ząbki i pokrój każdy wzdłuż, na kilka części. Najpierw wrzuć do wrzątku ziemniaki, po kilku minutach czosnek. Po kolejnych 5 minutach 2 łyżki siemienia lnianego. Gotuj zupę pod przykryciem, na bardzo małym ogniu przez pół godziny. Dopraw solą. Jedz gorącą w dowolnej ilości.

Ziołowy mix - Owoce z dzikiej róży (ok. 20 g) oraz po łyżce stołowej ziół: kwiatu bzu czarnego, lipy, liści jeżyny, rumianku, lipy i kory wierzbowej zalej 250 ml wrzątku i odstaw na 10 minut. Przestudzone zioła odcedź, dodaj łyżeczkę soku malinowego. Wypij małymi łykami.

Dieta pszeniczna

Pszenica doskonale wymiata z jelit zalegające resztki, reguluje poziom glukozy we krwi. Usuwa z przewodu pokarmowego kwasy żółciowe i cholesterol. Dietę pszeniczną możesz stosować nie dłużej niż trzy dni.

Ziarna pszenicy - Kup je w sklepie ze zdrową żywnością. Szklankę ziaren wypłucz, a następnie zalej trzema szklankami wody i gotuj przez 2 godziny. Jeśli nie smakuje ci pszenica, możesz zastąpić ją kaszą jaglaną. Na każdy posiłek zjedz jej dowolną ilość. Dosyp natkę pietruszki.

Woda - Pij ją w dowolnej ilości, ale nie mniej niż 2,5-3 litry dziennie.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje