Przejdź na stronę główną Interia.pl

Dieta bez glutenu

Ostatnio jest o nim głośno i modnie jest go nie jeść. Zanim jednak wyeliminujesz gluten ze swojej diety, poznaj prawdy i mity na jego temat.

Dla kogo?

Z medycznego punktu przede wszystkim dla osób cierpiących na celiakię, alergię na gluten, nietolerancję glutenu oraz zespoły złego wchłaniania. Przechodzenie na nią "na wszelki wypadek" może utrudnić późniejszą diagnostykę.

Reklama

Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy dieta jest dla ciebie, poproś swojego lekarza o skierowanie na testy oznaczające.

Zasady

Produkty dozwolone możemy podzielić na naturalnie bezglutenowe (ryż, gryka, proso, komosa ryżowa, kukurydza, ziemniaki, soja, soczewica, fasola, mięso, ryby, jaja, warzywa, owoce, orzechy) oraz na takie, które uznaje się za bezglutenowe (ze znakiem przekreślonego kłosa). Dozwolone są także mleko, kefiry, jogurty naturalne, sery białe i miód.

Jedz 4-5 posiłków dziennie. Pij około 30-35 ml płynów na 1 kg masy ciała.

Czego unikać?

Pieczywa, ciast, kaszy manny, makaronów, piwa, produktów instant (np. kisiel, budyń, sosy, kostki rosołowe), płatków kukurydzianych, niektórych jogurtów, majonezu i wędlin. 

Jajecznica

Składniki: 2 jaja, 1/4 cebuli, 1/4 czerwonej papryki, 1 plaster pieczonego indyka, łyżeczka szczypiorku, 2 kromki chleba z mąki gryczanej i jaglanej sól, pieprz, zioła prowansalskie.

Na patelni rozpuść łyżkę masła, wędlinę i warzywa pokrój w kostkę i podsmaż na małym ogniu. Wbij jajka, dopraw przyprawami. Zjedz z chlebem i popij szklanką soku marchwiowego. Czas: 5 minut, cena: 6,30 zł.

Chrupka kanapka

Składniki: 5 kromek chleba chrupkiego kukurydzianego, 5 plastrów szynki bezglutenowej, 50 g czerwonej papryki, kiełki fasoli mung, 400 g jogurtu naturalnego 2 proc. tłuszczu.

Przygotuj kanapki z wędliną i warzywami. Popij jogurtem. Czas: 3 minuty, cena: 18 zł.

Składniki: 1/2 puszki tuńczyka w sosie własnym, 1/2 zielonego ogórka, 1/2 awokado, 5 pomidorków koktajlowych, 1/2 torebki ryżu.

Ugotuj ryż i wymieszaj z tuńczykiem i warzywami. Czas: 15 minut, cena: 8,50 zł.

Składniki: 1/2 ogórka, 1/2 pomidora, 10 liści sałaty lodowej, 1/3 cebuli, 1/3 kostki sera typu feta.

Warzywa i ser pokrój w kostkę, sałatę porwij na kawałki. Polej sosem winegret (2 łyżki oliwy, 2 krople octu balsamicznego, sól, szczypta cukru, zioła). Czas: 5 minut, cena: 4,50 zł.

Krem z buraczków z pomarańczą

Składniki: 150 g buraków, 1/4 pomarańczy, 1/2ząbka czosnku, 1/4 cebuli, 1/4 marchewki, 1/4 pietruszki, 1 szklanka wody lub bulionu.

Czosnek i cebulkę delikatnie podsmaż, dodaj pokrojone warzywa, zalej bulionem i gotuj ok. 15 minut.

Całość zmiksuj, dodaj sok z pomarańczy. Czas: 25 minut, cena: 2,70 zł

SHOW 4/2015

Dowiedz się więcej na temat: dieta bezglutenowa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje