Przejdź na stronę główną Interia.pl

Choroby zza biurka

Cierpią oczy, kręgosłup, a nawet skóra, ale możesz sobie z tym poradzić!

Zastawiasz się, skąd ten ciągły ból głowy? I dlaczego wciąż masz problemy z kręgosłupem? Z przerażeniem zauważasz, że z biegiem lat dolegliwości przybywa. Jednak to nie wiek jest sprawcą twoich problemów. Winowajcą jest… biurko. Poznaj zagrożenia, z jakimi musisz się zmierzyć, siedząc przy nim godzinami.

Ból głowy

To nic dziwnego, gdy długie godziny spędzasz w klimatyzowanym pomieszczeniu, narażona na promieniowanie emitowane przez komputera. Mózgowi brak tlenu, a napięte mięśnie pleców sprawiają, że do komórek dociera zbyt mało substancji odżywczych.

Reklama

Zespół „biurowego oka”

Już 10 min po rozpoczęciu pracy przed monitorem mrugasz powiekami aż pięć razy rzadziej niż normalnie? W związku z tym słabiej nawilżasz gałkę oczną. Dodatkowo ciepło emitowane z monitora i grzejników sprawia, że łzy szybciej wyparowują i oczy stają się suche. Bolą, pieką, swędzą, czasem łzawią, czujesz piasek pod powiekami. Na tę dolegliwość cierpi aż 80 proc. pracowników biurowych.

Zespół cieśni nadgarstka

W tym wypadku winna jest… myszka. Nadgarstek zaczyna boleć od powtarzania wciąż tych samych ruchów. Początkowo dolegliwości odczuwasz tylko w nocy i dlatego nie kojarzysz ich z pracą w biurze. Ale wkrótce nadgarstek dokucza ci również w dzień, może być nawet obrzęknięty. Cierpną palce. W końcu przedmioty zaczynają wypadać ci z dłoni. Dlaczego tak się dzieje? W kanale nadgarstka przebiega nerw, który w wyniku nieergonomicznej pozycji przy komputerze jest uciskany i zanika – stąd dolegliwości.

Ból kręgosłupa

Popatrz na kolegów w biurze: pochylone do przodu ciało, zgarbione plecy, głowa wysunięta w kierunku monitora, do tego noga założona na nogę – ty wyglądasz tak samo! Siedząc w takiej pozycji, pracujesz na zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa – skrzywienie, ból pleców, nadmierne napięcie mięśni.

Pajączki, żylaki i hemoroidy

Taka pozycja nie sprzyja prawidłowemu krążeniu krwi. Naukowcy wyliczyli, że za biurkiem spędzamy nawet 80 tys. godzin. Krew swobodnie płynie tylko w dół (ułatwia jej to grawitacja). By mogła wspiąć się w górę, muszą ją pompować mięśnie nóg. A robią to, gdy chodzisz. Jeśli za długo siedzisz, krew zalega w żyłach i mogą pojawić się pajączki, z czasem nawet żylaki. Zakrzepica żył głębokich kończyn dolnych zaczyna się niewinnie: najpierw nogi stają się ociężałe, obrzęknięte, drętwieją i bolą, z czasem w żyłach powstają groźne dla życia zakrzepy. Siedząca praca prowadzi również do powstania hemoroidów, czyli żylaków odbytu.

Nawracająca alergia skórna

Zmieniasz kremy, mydła i proszki do prania, ale wciąż na skórze masz dziwne uczulenie. Jego przyczyną – podobnie jak nawracającego zapalenia gardła – może być tzw. syndrom chorego budynku. Co nas niszczy w biurze? Sztuczne oświetlenie, zbyt szczelnie zamknięte okna, latami nieczyszczona klimatyzacja, wadliwa wentylacja, pole elektromagnetyczne. Sprawa jest poważna, skoro nawet Światowa Organizacja Zdrowia na swoją listę wpisała takie choroby jak: choroba legionistów (wywołana przez bakterię Legionella, pochodzącą z przewodów wentylacyjnych), gorączka klimatyzacyjna (winne są drobnoustroje, grzyby i pleśń w wentylowanym powietrzu), a także choroby nowotworowe (spowodowane czynnikami chemicznymi).

Jak zachować zdrowie?

Bądź czujna – jeżeli zauważysz u siebie jakieś sygnały podobne do tych, opisanych w artykule, nie zwlekaj, tylko wybierz się do lekarza. Większości schorzeń biurowych można zapobiec.

Nie jedź windą na pierwsze piętro. Chodząc po schodach, nie tylko pobudzasz krążenie krwi w nogach, ale też spalisz trochę kalorii i zapewniasz ładny wygląd swoim pośladkom.

Zadbaj o dobry fotel – jego oparcie powinno być lekko wychylone do tyłu. Tylko wtedy nie obciążasz układu oddechowego i krążenia, a serce i żołądek mogą swobodnie pracować. Plecy powinny mieć stały kontakt z wyprofilowanym oparciem. Ponadto twój fotel powinien mieć podłokietniki i to ustawione tak, by w łokciu był kąt rozwarty, najlepiej 120 stopni.

Pisz lekko, nie uderzaj mocno w klawiaturę – w ten sposób odciążysz nadgarstki. Jedz też dużo produktów bogatych w witaminy B6 i B12 – ich niedobór sprzyja zespołowi cieśni nadgarstka.

Pij dużo wody – oczyszcza ona organizm, nawilża skórę, zapobiega zagęszczaniu krwi (to ważne, gdy masz tendencję do zakrzepów i dużo siedzisz).

Koniecznie rób przerwy – wyjdź na lunch, przejdź się po biurze. Zamiast pisać emaila – odwiedź kolegę na innym piętrze. 

Pokochaj ruch. Ujemny wpływ godzin spędzonych przy biurku zrównoważy regularny ruch. Czy to będzie spacer, gimnastyka, czy pływanie – zależy od ciebie. Ważne jest, byś robiła to jak najczęściej.

Dowiedz się więcej na temat: choroby | bół kręgosłupa | ból głowy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje