Przejdź na stronę główną Interia.pl

Jak zapobiec anemii w czasie ciąży?

Podczas ciąży organizm jest szczególnie obciążony bo pracuje dla dwojga. W związku z tym występuje zwiększone zapotrzebowanie na różnego rodzaju składniki odżywcze.

W ciąży potrzebna jest większa ilość krwi - konieczna dla mamy i rozwijającego się płodu. Jest także niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania łożyska, które odpowiada za odżywianie dziecka. Dlatego istotna jest zawartość żelaza w organizmie, ponieważ to właśnie od niego zależy ilość produkowanych czerwonych krwinek.

Reklama

Wiele kobiet w ciąży zapomina, jak ważna jest obecność żelaza w tym szczególnym okresie. Skutkuje to najczęściej anemią. Pamiętaj, że niedobór tego pierwiastka stanowi poważne zagrożenie również dla dziecka. Efektem jest niedokrwistość, niedotlenienie organizmu, może to prowadzić nawet do powstania wad wrodzonych u malucha lub poronienia.

Dziecko może urodzić się za wcześnie lub mieć znaczną niedowagę. Braki żelaza mogą być niewielkie, kiedy jednak zauważysz szczególną bladość cery, kręci ci się w głowie, jesteś zmęczona lub osłabiona a nawet zdarzają ci się omdlenia powinno cię to zaniepokoić.

Dieta bogata w żelazo

Dzięki regularnemu jedzeniu suszonych owoców, zielonego groszku, rzepy i sałaty z pewnością uda się nam uzupełnić niedobór żelaza. Szczególne istotne jest spożywanie takich produktów około dwudziestego tygodnia ciąży. Warto także zjadać wątróbkę np. z dodatkiem szpinaku, soi czy kiszonej kapusty.

W niektórych wypadkach warto skorzystać z porady lekarza, który powinien przepisać odpowiedni preparat uzupełniający żelazo. Dziennie powinno się spożywać około 30 miligramów, jednak gdy niedobór jest znaczny lekarz może zalecić większą dawkę.

Kiedy spożywamy żelazo w kapsułkach, należy przyjmować je między posiłkami, co sprzyja jego przyswajaniu. Wchłanianie ułatwia także witamina C, dlatego najlepiej, gdy przyjmowaniu tabletek towarzyszy szklanka soku pomarańczowego. Należy pamiętać, że takie produkty jak kawa, herbata czy mleko zmniejszają w znacznym stopniu poziom przyswajania żelaza, dlatego powinnaś ograniczyć ich spożywanie.

Dowiedz się więcej na temat: ciąża

Reklama

Najlepsze tematy

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje