Przejdź na stronę główną Interia.pl

​Znamy program tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej!

Koncert muzyki Alberto Iglesiasa - laureata najważniejszych nagród filmowych, kompozytora współpracującego od 18 lat z Pedro Almodóvarem - zainauguruje 26 września tegoroczną, 6. edycję FMF -Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.


Reklama

Dzień później publiczność czekają dwa niezwykłe muzyczne wydarzenia: najpierw (o godz. 19.00) w Kościele św. Katarzyny zabrzmi muzyka do filmów jednego z najwybitniejszych niemieckich scenarzystów i reżyserów Wernera Herzoga, a o godz. 22.00 w Małopolskim Ogrodzie Sztuki - usłyszymy koncert islandzkiego producenta, kompozytora, muzyka i twórcy najlepszego studia nagraniowego Greenhouse Studios w Reykjavíku - Valgeira Sigurðssona.

Natomiast w sobotę (28 września) zapraszamy do hali ocynowni ArcelorMittal Poland na "Wielką Galę Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na dziesięciolecie RMF Classic", podczas której zabrzmią utwory dziesięciu kompozytorów stworzone do najlepszych filmów, wielkich telewizyjnych produkcji oraz  polskich i amerykańskich seriali. Sami twórcy zasiądą na widowni. Będą wśród nich: Craig Armstrong, Alberto Iglesias, Don Davis, Trevor Morris, Gavin Greeneway, Abel Korzeniowski, Jan A.P. Kaczmarek, Diego Navarro, James Newton Howard i Michał Lorenc.

- Od dwóch lat staraliśmy się zaprosić Alberto Iglesiasa na FMF i jesteśmy dumni, że nie tylko przyjął nasze zaproszenie, ale także przygotowuje na ten wieczór specjalny program - mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. - Alberto Iglesias zgodził się na nowo zaaranżować i przygotować muzykę do filmu: Skóra w której żyję (światowe prawykonanie), Highlights of Almodóvar: Przerwane objęcia , Złe Wychowanie, Volver , Porozmawiaj z nią, Wszystko o mojej matce (światowe prawykonanie), a także El amante menguante: Porozmawiaj z nią (światowe prawykonanie) i wreszcie suitę do filmu Szpieg,  za którą był nominowany do Oscara.

Alberto Iglesias to laureat 19 najważniejszych nagród filmowych, trzykrotny zdobywca Europejskiej Nagrody Filmowej za filmy Volver, Przerwane objęcia i Szpieg, trzykrotnie nominowany do Oscara i nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej za filmy Wierny ogrodnik, Chłopiec z latawcem oraz Szpieg. Rekordzista w zdobywaniu nagród Goya - w 2012 po raz dziesiąty otrzymał nagrodę dla najlepszego kompozytora. Kojarzony przede wszystkim z twórczością Almodóvara, z którym współpracuje od 18 lat, napisał muzykę do ponad 50 filmów. Pracował z najważniejszymi hiszpańskimi reżyserami, a także z uznanymi twórcami światowego kina m.in.: Johnem Malkovichem (Tancerz), Oliverem Stonem (Dowódca), Fernando Meirellesem (Wierny ogrodnik), Markiem Fosterem (Chłopiec z latawcem), Stevenem Soderberghiem (Che.Rewolucja i Che.Boliwia) czy Thomasem Alfredsonem (Szpieg). Był pierwszym hiszpańskim kompozytorem nominowanym do Oscara w 2005 roku za film Wierny ogrodnik (nominowany także do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej i nagrodzony World Soundtrack Awards za najlepszą ścieżkę dźwiękową roku). Stworzył muzykę do najważniejszych filmów Pedro Almodóvara, jak: Kwiat mojego sekretu, Drżące ciało, Wszystko o mojej matce, Porozmawiaj z nią, Złe wychowanie, Volver, Przerwane objęcia, Skóra w której żyję i najnowszego filmu Przelotni kochankowie, którego polską premierę zaplanowano na maj.

 - Wielkim życzeniem Iglesiasa było zaangażowanie w koncert najlepszych polskich muzyków i solistów. Jego autentyczny zachwyt wzbudziła barwa Orkiestry AUKSO i charyzma Marka Mosia, do projektu zaprosił także laureatkę I nagrody XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego - Agatę Szymczewską, a także wybitnego kontratenora hiszpańskiego Carlosa Menę - absolwenta prestiżowej Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei, wyróżnionego nagrodą "Diapason D’Or" za recital pieśni barokowych - mówi Robert Piaskowski - Dyrektor Programowy FMF.

 Iglesias - jako twórca muzyki kameralnej, m.in. do przedstawień baletowych, a także kompozytor ambitnej muzyki autonomicznej, ceni sobie wyjątkowo kameralność klasycznych przestrzeni koncertowych i uznanych wykonawców sceny klasycznej. Zgodnie z życzeniem kompozytora koncert odbędzie się w Filharmonii Krakowskiej z zaangażowaniem pierwszoligowego garnituru wykonawców i solistów.

Muzyczna podróż do jaskini zapomnianych snów

Po raz pierwszy w historii festiwalu - obok dużych Holywoodzkich produkcji, których popularność mierzy się pozycją w rankingach blockbusterów - stanowiących dotąd znak rozpoznawczy FMF - postanowiliśmy odkryć przed naszą publicznością projekty, o których wykonaniu na FMF zawsze marzyłem: muzykę bardziej alternatywną, eksponującą brzmienia zacierające granice pomiędzy gatunkami, ale też muzykę ambitnego kina artystycznego, dokumentu, reportażu. To także pasmo zaangażowane, zaprogramowane dla wyeksponowania ekologicznego zaangażowania kompozytorów, to muzyka opisująca piękno Błękitnej Planety - mówi Robert Piaskowski.

W piątek 27 września o godz. 19.00, w gotyckim wnętrzu Kościoła św. Katarzyny zabrzmi muzyka do obrazów jednego z najwybitniejszych niemieckich scenarzystów i reżyserów Wernera Herzoga. Muzyka zawsze odgrywała ważną rolę w jego  filmach i kiedy w 2004 roku przyjechał do Monachium w poszukiwaniu wyjątkowej i osobistej muzyki do filmów: Biały diament o amerykańskiej ekspedycji do Gujany z budowniczym sterowca dr. Grahamem Dorringtonem i Odległa błękitna planeta utrzymanej w konwencji science-fiction opowieści o wyprawie na umierającą planetę, natrafił na muzykę Ernsta Reijsegera. Tak zrodziła się trwała i owocna współpraca reżysera z kompozytorem przy wielu filmach i występach na żywo. W oczach Herzoga Reijseger jest wspaniałym wiolonczelistą, który na swoim instrumencie może zagrać wszystko. W 2006 roku skomponował ścieżkę dźwiękową do filmu Operacja Świt z Christianem Balem w roli głównej. W 2009 dzięki specjalnemu projektowi Synu, synu, cóżeś ty uczynił? Herzoga i Lyncha przed kompozytorem otworzyła się szansa napisania muzyki do amerykańskiej produkcji. W Krakowie usłyszymy muzykę skomponowaną do takich obrazów, jak: Odległa błękitna planeta, Biały Diament, czy Jaskinia zapomnianych snów. To program ambitny, powstający od lat jako nieustannie Projekt otwarty, angażujący wielonarodowy i wielokulturowy skład wykonawców, łączący północne i południowe tradycje muzyczne, awangardowy jazz z muzyką współczesną,  starożytne korzenie muzyki sakralnej z surowym brzmieniem wiolonczeli. To hipnotyzujące i piękne multidyscyplinarne widowisko, muzyka dawnych pierwotnych rytuałów w wykonaniu niezwykłego senegalskiego śpiewaka Moli Sylla, chóru Concordu E Tenore De Orosei z Sardynii, wybitnego pianisty Harmena Fraanje i samego Ernsta Reijsegera na wiolonczeli. W części poświęconej muzyce do filmu Jaskinia zapomnianych snów o odkryciu prehistorycznych malowideł we francuskiej jaskini Chauvet - imponujący kolaż dźwiękowy, łączący ludzki głos z instrumentarium w sakralną i unikalną dźwiękowo ścieżkę wykona dodatkowo kameralna sekcja chóru Capelli Cracoviensis pod dyrekcją Wolfganga Klasenera.

Alternatywnie: Głosy z Islandii

Wątki ekologiczne kontynuował będzie także islandzki producent, kompozytor, muzyk i twórca najlepszego studia nagraniowego Greenhouse Studios w Reykjavíku - Valgeir Sigurðsson. To twórca słynnej wytwórni Bedroom Community, przy nagrywaniu albumów współpracował z różnorodnymi artystami, w tym m.in. z Kronos Quartet, múm, Bonniem ‘Prince’ Billym, Björk, Damonem Albarnem, Hildur Guðnadóttir, Jóhannem Jóhannssonem, Sigur Rós oraz z przyjaciółmi z Bedroom Community: Nico Muhlym, Samem Amidonem, Benem Frostem, Puzzle Mutesonem, Daníelem Bjarnasonem, Paulem Corleyem i Nadią Sirotą. Znany jest także z nagrania skomponowanej przez Björk w 1998 r. ścieżki do filmu Tańcząc w ciemnościach Larsa Von Triera, w której słychać pasję producenta do łączenia muzyki klasycznej z elektroniczną. Od tego czasu do 2006 roku Sigurðsson był głównym współpracownikiem studyjnym islandzkiej wokalistki (albumy: Selmasongs, Vespertine, Medúlla, and Drawing Restraint 9). W 2010 roku nagrał i wydał ścieżkę dźwiękową do filmu dokumentalnego o eksploatacji zasobów naturalnych na Islandii Dreamland (org. Draumalandið). W Krakowie zaprezentuje muzykę do kultowego filmu dokumentalnego Dreamland (org. Draumalandið) w reż. Þorfinnura Guðnasona i Andri Snæra Magnasona.

To protest artystów przeciw eksploatacji zasobów naturalnych na Islandii opatrzony zjawiskowymi zdjęciami wymarłych wulkanów, niezmierzonych przestrzeni, zapierających dech w piersiach klifów. Sigurðsson do pracy nad tym projektem zaprosił światowej sławy kompozytorów klasycznych Nico Muhly’ego i Daníela Bjarnasona, lawirującego pomiędzy minimalizmem i brudnym rockiem Bena Frosta, czy amerykańskiego wokalistę folkowego Sama Amidona. W Krakowie utwór wykona sam kompozytor wspomagany przez kameralny zespół orkiestrowy. " To Projekt, który nie ucieka od popowej estetyki, ale wzbogaca ją o eklektyczne dodatki, niuanse brzmieniowe i dźwiękowe eksperymenty, to muzyka łącząca organiczne z syntetycznym, akustyczne z cyfrowym" komentuje Piaskowski. Oprócz kompozytora na scenie wystąpią soliści: Nadia Sirota (altówka) i Liam Byrne (viola da gamba). Sirota gra w zespołach yMusic, ACME (the American Contemporary Music Ensemble) i Alarm Will Sound. Ma na koncie dwie solowe płyty, a ostatnią Baroque z utworami m.in. Judda Greensteina, Paula Corley’a, Nico Muhly’ego i Daníela Bjarnasona wydało Bedroom Community w 2013 roku. Byrne ostatnio pracował z Damonem Albarnem nad jego operą Dr Dee, pisząc i improwizując własne partie.

Wielka gala muzyki filmowej. Dziesięciu kompozytorów na dziesięciolecie RMF Classic

28 września Festiwal świętował będzie 10.lecie  jedynej polskiej stacji radiowej, prezentującej na taką skalę muzykę filmową, a zarazem współorganizatora festiwalu -  RMF Classic. Ten wieczór zaplanowany na blisko 4.tysięczną publiczność uświetni obecność wielu wybitnych twórców muzyki filmowej. Jesteśmy w Krakowie i w Polsce już od 10 lat. Od 6. Lat wspólnie z Krakowskim Biurem Festiwalowym organizujemy FMF. To szczególna okazja do wspólnego świętowania z muzyką, z naszą publicznością i słuchaczami Classica, a także z kompozytorami. - mówi Magdalena Wojewoda - Dyrektor Programowa RMF Classic.

Superprodukcja w finale: Matrix pod dyrekcją Dona Davisa.

Festiwal zamknie wykonanie koncertowe superprodukcji amerykańsko-australijskiej: Matrix. Gościem honorowym wydarzenia i równocześnie dyrygentem będzie dwukrotny zdobywca nagrody Emmy, amerykański kompozytor muzyki filmowej, dyrygent i aranżer, autor muzyki do kultowej trylogii Matrix, Don Davis (Kiedy mężczyzna kocha kobietę,  Za linią wroga, Ballistic, Dom na Przeklętym Wzgórzu, Park Jurajski III.

Matrix otrzymał kilkadziesiąt prestiżowych nagród, w tym m.in. 4 Oskary za najlepsze efekty specjalne, dźwięk, montaż oraz montaż dźwięku, 2 nagrody BAFTA, czy 3 nagrody MTV Movie Awards. Ścieżka dźwiękowa, której autorem jest Don Davis była nominowana do nagrody Grammy.

Nakręcony w 1999 r.jest jedną z najważniejszych pozycji w światowej kinematografii ostatnich lat. Za produkcję i reżyserię odpowiada rodzeństwo Lana i Andy Wachowscy, którym mistrzowsko udało się połączyć wątki odnoszące się do filozofii, religii, a w szczególności do informatyki i cybernetyki. Film odegrał też bardzo ważną rolę w kulturze cyberpunkowej: ugruntował styl i ubiór cyberpunka złożony z długich płaszczy, wysokich butów i przeciwsłonecznych okularów.

Dzieło zostanie zaprezentowane w niezwykłym wnętrzu hali ocynowni Arcellor Mittal Poland w Krakowie. Wizjonerskie obrazy science fiction zaprezentowany na wielkim ekranie w jakości HD, połączone z brzmieniem dużej orkiestry symfonicznej, użycie nowych technologii wykorzystywane w produkcji widowiska zapewnią niezapomniane doświadczenia rozrywki przyszłości.

materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Kraków | festiwal muzyki filmowej | muzyka filmowa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama