Przejdź na stronę główną Interia.pl

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

W roku 2009 podczas 2. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie zaprezentowane zostały fragmenty partytury międzynarodowego przeboju kinowego "Pachnidło: Historia mordercy", będącego adaptacją bestsellerowej powieści niemieckiego pisarza Patricka Süskinda, w reżyserii światowej sławy niemieckiego twórcy Toma Tykwera.

Ze spotkania Toma Tykwera, Johnny’ego Klimka, Reimholda Heila z dyrygentem Ludwigiem Wickim na festiwalu w Krakowie zrodziła się idea stworzenia wersji symultanicznej z muzyką wykonywaną na żywo do projekcji filmu. Pomysł podchwyciło jedno z najpotężniejszych niemieckich studiów filmowych Constantin Film Distribution GmbH. Dwa lata pracy nad przygotowaniem kompletu partytur oraz specjalnej kopii filmowej zaowocowały sukcesem. Kraków stanie się miejscem kolejnego prawykonania, a produkcja stąd powieziona zostanie po testach i próbach do innych ośrodków koncertowych świata m.in. Lucerna, Monachium, Paryż, Londyn.

Kiedy w 1985 roku Patrick Süskind napisał powieść "Pachnidło", stała się ona jednym z największych europejskich bestsellerów utrzymując się na czołowych pozycjach w rankingach sprzedaży i przetłumaczona na 45 języków. Dotychczas na całym świecie sprzedała się w ponad 16 milionach egzemplarzy, a o prawa do sfilmowania Pachnidła ubiegali się tak uznani reżyserzy jak Martin Scorsese, Tim Burton, Milo Forman, Ridley Scott a swego czasu nawet sam Stanley Kubrick. Ekranizację bestselleru Süskinda ostatecznie powierzono jednemu z najciekawszych europejskich twórców średniego pokolenia Tomowi Tykwerowi, który w swoich dotychczasowych obrazach, m.in. Biegnij Lola biegnij i Niebo - udowodnił, że doskonale potrafi połączyć europejską estetykę filmową z nowatorstwem wizji i produkcyjnym rozmachem. Pachnidło było jedną z najdroższych, najbardziej prowokacyjnych, ale i najbardziej kasowych europejskich koprodukcji filmowych.

Reklama

Weekend otwarcia, zaledwie w czterech krajach europejskich przyniósł ponad 15 milionów dolarów zysku i wyparł z box office’ów hollywoodzką superprodukcję Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka, który okupował tę pozycję przez długie tygodnie. Lokalne premiery filmu Tykwera również stawały się prawdziwymi wydarzeniami, w samej tylko Rosji Pachnidło zarobiło ponad 3 miliony dolarów dyskontując między innymi wynik otwarcia "Kodu da Vinci".

Opowieść o Baptyście Grenouille’u pozbawionym od urodzenia umiejętności społecznych, ale za to posiadającym nieprawdopodobny zmysł powonienia stała się dla Tykwera pretekstem do przeprowadzenia najważniejszego eksperymentu filmowego ostatnich lat. Grenouille - porzucony jako noworodek na rybim targu i wychowany w przytułkach dla podrzutków i sierot, wykorzystuje swoje umiejętności, stając się mistrzem perfumiarstwa. Zatraci się też całkowicie dla idei zapachu doskonałego, niepokojącej i intuicyjnej woni, którą odkrywa przypadkiem pewnego wieczoru u tajemniczej dziewczyny z owocami. Geniusz i obsesja nabrały w obrazie Toma Tykwera charakteru wszechogarniającego żywiołu, którego siły nic nie jest w stanie powstrzymać, a sama produkcja swoją wielozmysłową konstrukcją dociera do widza najsilniej za pośrednictwem niezwykłej muzyki skomponowanej przez 3 nierozłącznych kompozytorów tworzących grupę Pale 3: Toma Tykwera, Reinholda Heila oraz Johnny’ego Klimka, a rejestrowaną we fragmentach na potrzeby filmu przez Berlińskich Filharmoników pod dyrekcją sir Simona Rattle’a.

W Krakowie podczas Festiwalu Muzyki Filmowej (24-26 maja 2012 roku) nastąpi światowe prawykonanie wersji symultanicznej granej na żywo przez 90-osobową orkiestrę symfoniczną oraz blisko 100-osobowy chór mieszany z wykorzystaniem nowoczesnej technologii pozwalającej na osiągnięcie pełnej spójności grania na żywo w stosunku do czasu projekcji.

Bilety na koncerty w ramach 5. Festiwalu Muzyki Filmowej można kupić na www.eventim.pl oraz w trzech punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków: w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11) i przy ul. św. Jana 2. Bilety na pojedyncze koncerty kosztują 30 zł (nienumerowany sektor B) i 60 zł (numerowany sektor A), a karnet na wszystkie festiwalowe wydarzenia - 70 zł.


Styl.pl/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: festiwal muzyki filmowej

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje