Reklama

"Czytać jak książkę" w Cricotece

W dniach 23 stycznia do 15 marca w Cricotece w Krakowie będzie można zobaczyć wystawę "Czytać jak książkę".

Celem wystawy "Czytać jak książkę" realizowanej w ramach projektu "The Book Lovers", jest pokazanie, że literatura tworzona przez artystów wizualnych wykracza daleko poza przestrzeń książki. Ekspozycja została poświęcona różnorodnym strategiom, przy pomocy których twórcy powołali do życia powieści jako części swoich projektów artystycznych.

Dla Jill Magid, Chenga Rana i Lindsay Seers książka jest nie tylko prozatorską narracją, ale również medium, takim samym jak wideo czy instalacja. Ich prace prezentowane w Cricotece to skomplikowane i pełne wewnętrznych powiązań światy, do których zrozumienia posłużyć mają wyobraźnia i ciekawość. Poszczególne elementy połączone są tutaj narracyjnym wątkiem spajającym je w koherentną całość, a powieść, dzięki temu co widoczne na wystawie, da się czasami czytać nawet bez otwierania.

Reklama

Instalacje pozwalają widzowi dosłownie wejść w przestrzeń opowieści, będąc czasami fragmentami większej narracji. Wystawa powstała, aby ta narracja stała się widoczna i czytelna.

W swojej twórczości Lindsay Seers w wyszukany i subtelny sposób zaciera granicę między rzeczywistością i zmyśleniem. Artystka wydobywa na światło dzienne fikcyjne konstrukcje, przy pomocy których buduje się indywidualną pamięć i tożsamość. Bohaterka powieści "It Has To Be This Way1.5" ("Tak musi być1.5) w następstwie wypadku cierpi na amnezję. Stare fotografie, działające jak karty tarota, mają jej pomóc w odzyskaniu pamięci i utraconej tożsamości. Obrazy te tworzą narracyjną strukturę filmu, powieści oraz instalacji. Widzowie mogą zabrać ze sobą egzemplarz książki, którą artystka przeznaczyła do późniejszej lektury, poza przestrzenią ekspozycji. W ten sposób Seers wykorzystuje powiązania między czytanym tekstem a wspomnieniami z widzianej uprzednio instalacji pojawiające się w umyśle czytelnika.

Powieść Chenga Rana "Circadian Rhythm" ("Rytm okołodobowy) to centralny punkt instalacji, na którą składają się różne obiekty pełniące rolę "nienapisanych" rozdziałów jego książki. Poszczególne prace dopowiadają świat narracji i odwrotnie - historia opowiedziana w książce tłumaczy obiekty, wśród których znalazły się: dywan z wplecioną pierwszą stronę książki "The Last Generation" (Ostatnie pokolenie); instalacja "Tide Conversations" (Rozmowy w trakcie przypływów) wykonana z kamieni i muszli, pogrążonych w enigmatycznej rozmowie; tekst z aluminium "Hit-Or- Miss-ist" (W rękach przypadku); oraz monumentalna, drewniana, spiralna czytelnia. Instalacja poświęcona jest fizycznej stronie tekstu, a jednocześnie fenomenologii czytania. W twórczości Chenga literatura to zapisywanie przestrzeni.

Książka Jill Magid "Failed States" (Niefortunne stany) to wspomnienia z pobytu w Austin w stanie Teksas, kiedy to artystka była świadkiem strzelaniny urządzonej przez człowieka nazwiskiem Fausto Cárdenas. Mimo że celował w górę i nikomu nie zrobił krzywdy, został aresztowany. W swojej instalacji Jill Magid łączy postać Fausto Cárdenasa z Faustem, bohaterem sztuki Goethego, napisanej w formie dramatu niescenicznego, tj. sztuki teatralnej, której akcja nie ma miejsca na scenie, lecz w umyśle czytelnika. Tak dzieje się w przypadku instalacji dźwiękowej pt. "The Deed" (Czyn), w której słyszymy sześć nakładających się na siebie tłumaczeń Fausta Goethego, tworzących razem palimpsest. Podobnie rzecz się ma z powodami, dla których zaczął strzelać Cárdenas - ani procedury prawne, ani dochodzenie Magid nie są w stanie ich odtworzyć.

Książki trojga wymienionych twórców znajdują się w kolekcji powieści napisanych przez artystów, która stanowi punkt centralny wystawy prezentującej różne strategie twórcze. Uzupełnieniem kolekcji jest dostępny online katalog, zawierający ponad 350 tytułów. W kolekcji, która może być rozumiana jako szczególny rodzaj archiwum, znajdują się również dzieła artystów niezwykle istotnych dla Tadeusza Kantora, m.in. Krzysztofa Niemczyka, Witkacego, Bruno Schulza, Marii Stangret- Kantor. Zarówno kolekcja powieści, jak i baza danych na ich temat powstały dzięki hojnemu wsparciu M HKA, Muzeum Sztuki Współczesnej w Antwerpii.

Styl.pl/materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy