Reklama

7 ciekawostek o winie

Podobno zamożni Chińczycy, chcąc pochwalić się swoim bogactwem, kupują najlepsze i najdroższe czerwone wina na świecie. Nie przepadają jednak za ich cierpkim smakiem, dlatego rozcieńczają wytworne trunki… coca-colą lub innym gazowanym napojem. Z kolei książę Karol, aby zredukować wydzielanie dwutlenku węgla, używa wina jako paliwa dla swojego Astona Martina. To dopiero początek „winnych” ciekawostek. Oto garść informacji na temat wina, o których prawdopodobnie nie miałeś pojęcia.

1. Kto jest największym światowym konsumentem wina?

Okazuje się, że... Watykan. To dość zaskakujące, biorąc pod uwagę wielkość tego państwa. Mieszkańcy Watykanu wypijają rocznie aż 62 litry wina na głowę (dla porównania Polacy tylko 2 litry). Średnią zawyżają oczywiście księża, ponieważ jest to głównie wino mszalne.

W pierwszej trójce znalazły się Andora i Luksemburg, a tuż za nimi Francja, Słowenia, Portugalia, Szwajcaria i Włochy.

2. Stary Nowy Świat

Australia, czyli winny nowy świat jest relatywnie młodym krajem produkującym wino, jednak w dolinie Barossa można znaleźć jedne z najstarszych krzewów odmiany Shiraz na świecie, dużo starszych od tych uprawianych na Starym Kontynencie, czyli w Europie.

Reklama

3. Ile lat ma najstarsza butelka wina na świecie?

Szczelnie zamknięta butelka pochodząca z około 350 r. n.e. od ponad 100 lat stanowi eksponat w Muzeum Historycznym Pfalz w Niemczech. Została znaleziona w grobowcu rzymskiego notabla w okolicy miasta Speyer w 1867 roku. Wino wyprodukowane zostało prawdopodobnie z miejscowych zbiorów. Od lat trwa debata, czy otworzyć tę butelkę i zbadać jej zawartość, czy też nie. W Polsce najstarsze odnalezione ślady uprawy winorośli odnaleziono w okolicach Krakowa i liczą sobie ponad 1100 lat.

4. Skąd wiadomo, że wino jest dobre?

Aby ocenić jakość wina, nie należy zbytnio skupiać się na przedniej etykiecie, bo to nie gustowna butelka wpływa na cenę wina. Jeśli możesz, sprawdź, jak pachnie - im więcej aromatów wyczujesz,  tym większa szansa, że wino będzie dobrej jakości.

Zwróć też uwagę, co znajduje się na tylnej etykiecie. Czego szukać? Informacje o zdobytych nagrodach i wyróżnieniach to dobry znak. Kolejna istotna kwestia to szczep, proces starzenia i region. Zrób mały przegląd winnic i regionów, które wytwarzają wysokiej jakości wina, ale nie ograniczaj się jedynie do Europy. Warto sprawdzić chociażby, co kryją wina z Czarnego Lądu lub bardzo popularne i cenione wina australijskie.

5. Czym są "łzy wina"?

Kiedy zakręcimy lekko kieliszkiem, obserwujemy spływające po ściankach stróżki. To właśnie one nazywane są "łzami wina" (lub "nóżkami"). Jeśli "łzy" wolno spływają, układając się w "koronę", mamy do czynienia z winem o dużej zawartości alkoholu (ewentualnie cukru).

Dawniej uważano, że "łzy" świadczą o wysokiej jakości wina, ale Amerykanin James Thompson wykazał w XIX wieku, że za zjawisko odpowiada właśnie alkohol, którego napięcie powierzchniowe jest wyższe niż napięcie wody, stąd łatwiej przywiera do ścianek kieliszka oraz szybciej paruje.

6. Kobiety są lepszymi degustatorami wina?

W dawnych czasach nie bez powodu mówiło się, że wino to trunek wytwornych dam. Kobiety bowiem mają wyostrzony zmysł węchu i doceniają subtelne, niepowtarzalne zmiany w smaku i aromacie, spowodowane czynnikami takimi jak: pogoda, rodzaj drewna czy jakość ziemi. To nie oznaczy, że mężczyźni są kiepskimi sommelierami. Sprawdzają się w tym zawodzie świetnie, ale kobietom rozpoznawanie niuansów smaku i aromatu wina przychodzi zdecydowanie łatwiej.

7. Za najdroższą butelkę wina na świecie zapłacono 225 tys. dolarów.

Nie oznacza to jednak, że butelka została sprzedana. W 1989 roku kupiec William Sokolin chciał sprzedać Chateau Margaux z 1787 roku za 500 tys.dolarów. Cenne wino zabrał ze sobą do restauracji w hotelu Four Seasons. Nieostrożny kelner stłukł butelkę, kiedy przechodził z taca pomiędzy stolikami. Na szczęście Sokolin ubezpieczył wcześniej trunek, wobec czego wypłacono mu owe 225 tys.dolarów za poniesiona stratę.

***Zobacz materiały o podobnej tematyce***

Styl.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama