Przejdź na stronę główną Interia.pl

SHOW - magazyn o gwiazdach

Witamina D i... wątróbka

Co je łączy? Wbrew pozorom sporo – gra idzie o zdrowie i odporność. Jak podroby dbają o twoją kondycję i jakie jeszcze tajemnice skrywa witamina D?

Dlaczego witamina D jest tak ważna dla zdrowia? 

Reklama

Odpowiada za przyswajalność wapnia i fosforu z pożywienia, a co za tym idzie, wpływa na mineralizację kości. Ponadto reguluje wydzielanie insuliny, wpływa na gospodarkę węglowodanowo-tłuszczową oraz na tempo metabolizmu. Wspomaga pracę układu odpornościowego. Uwaga: dla poprawy odporności jest ważniejsza niż witamina C!

Co jest źródłem witaminy D? 

Synteza skórna pod wpływem promieniowania słonecznego UVB może pokryć aż 80 proc. dziennego zapotrzebowania. Niewielkie ilości witaminy dostarcza pożywienie: tłuste ryby morskie (śledź, makrela), awokado, żółtka jaja, masło, śmietana i wątróbka - oto produkty, w których występuje. Nie zaspokoją one jednak pełnego zapotrzebowania na tę witaminę. Zimą, gdy brakuje słońca, konieczna jest suplementacja. 

Jak rozpoznać niedobór witaminy D?

Częste infekcje, osłabienie organizmu, rozdrażnienie, stany zapalne skóry, wypadanie włosów, bóle mięśni - to najczęstsze z objawów. Najpewniejszym sposobem zbadania poziomu witaminy D w organizmie jest poddanie się badaniom krwi. 

W jakich dawkach suplementować? 

W Polsce zaleca się suplementację witaminą D od października do marca, ale osoby po 60. roku życia powinny ją przyjmować przez cały rok. Za bezpieczną dawkę uznaje się 800-2000 jednostek na dobę. Związek ten można przedawkować, co grozi m.in. kamicą pęcherzyka żółciowego i nerek. Wielu ekspertów odradza kupowanie suplementów witaminy D na własną rękę. Optymalnym rozwiązaniem jest witamina D przepisana przez lekarza rodzinnego lub specjalistę. 

Zobacz także:

Najlepsze tematy