Reklama
Jazda ze Stylem

Mama za kierownicą

Zapinanie pasów to jedna z podstawowych zasad bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem, o czym pamiętać powinni nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie. Z ich zapinania zwalniają tylko w szczególnych przypadkach przepisy kodeksu drogowego.

W ciąży bez pasów?

Polskie prawo drogowe zwalnia kobiety w widocznej ciąży z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa. Panuje przekonanie, że to bezpieczne rozwiązanie. Niestety, statystyki mówią co innego. Zapięte pasy w zaawansowanej ciąży na pewno do najwygodniejszych rozwiązań nie należą, jednak gwarantują bezpieczeństwo i w razie wypadku ratują... dwa życia.

Reklama

Kobieta w zaawansowanej ciąży powinna być raczej pasażerem niż kierowcą i zajmować miejsce na tylnym siedzeniu - także ze względu na możliwość zapinania pasów bezpieczeństwa.

Jeśli kobieta w zaawansowanej ciąży jest kierowcą samochodu, powinna pamiętać o odpowiednim wyregulowaniu fotela: plecy muszą mieć dobre podparcie, a kierownica nie może uciskać brzucha. Idealna odległość to ok. 25 cm od kierownicy, by pozostawała swoboda kierowania i manewrowania. Odległość ta jest istotna także ze względu na poduszkę powietrzną, która może stanowić dla ciężarnej poważne niebezpieczeństwo.

Jak prawidłowo zapinać pasy podczas ciąży?

Pasy bezpieczeństwa muszą być zapięte tak, by nie uciskać brzucha - to podstawowa i najważniejsza zasada. Biodrowy fragment pasów podczas zapinania powinien znaleźć się pod brzuchem, nigdy na nim, opierając się na kości miednicy. Przy takim zapięciu pasów podczas wypadku pas nie miażdży brzucha lub klatki piersiowej.

Wiele kobiet, skarżąc się na dyskomfort powodowany zapiętymi pasami bezpieczeństwa, zapina tylko górną - ramieniową część pasa. Taki sposób użycia pasów bezpieczeństwa powoduje, że w razie wypadku chroniona jest tylko górna część tułowia, dolna część automatycznie opada, powodując złamania dolnych kończyn lub bioder.

W sprzedaży są specjalne przedłużacze i adaptery do pasów bezpieczeństwa dla ciężarnych - warto się w nie zaopatrzyć.


Uwaga: Poduszki

Głównym zadaniem poduszek powietrznych jest ochrona przed uderzeniem w szybę a także zmniejszenie napięcia pasów - podczas wypadku poduszka chroni także klatkę piersiową. W przypadku kobiet w ciąży poduszka rozkładając się, uderza w brzuch, co może spowodować poronienie. Kobietom w ciąży kierującym pojazdami zaleca się więc wyłączenie poduszki powietrznej.

Duży biust to przeszkoda?

Wielu z nas pewnie pamięta czasy, kiedy zapinaniem pasów bezpieczeństwa nikt nie zaprzątał sobie głowy. Dziś w pasy wyposażony jest każdy samochód, a pasażerowie zobowiązani są (poza kilkoma przypadkami ściśle określonymi w Kodeksie drogowym) do zapinania ich zanim pojazd ruszy.

Po ustawieniu fotela w odpowiedniej pozycji, należy sprawdzić, czy pasy zostały odpowiednio zapięte. W przypadku pasów bezwładnościowych, po zatrzaśnięciu klamry naciągamy pas tak, by dość mocno trzymał. Pasy automatyczne same powinny dostosować się do sylwetki pasażera. Dolny pas powinien leżeć na linii miednicy.

Prawidłowo zapięty pas nie powinien być poskręcany i mieć właściwy naciąg. Obojczykowa część pasa (górna) powinna być jak najbliżej szyi, nie stykając się z nią jednak.

Dla wielu kobiet z dużym biustem zapinanie pasów może stanowić problem, jednak większość nowoczesnych (współczesnych) samochodów wyposażona jest w regulowany pas bezpieczeństwa, który wystarczy dopasować do sylwetki, a sam pas założyć w taki sposób, by nie uciskał biustu, przekładając go między piersiami lub ponad nimi.

Jak przewozić dziecko w samochodzie?

Dzieci do lat 12., których wzrost nie przekracza 150 cm mają obowiązek jeździć w specjalnych fotelikach ochronnych, co nie zwalnia ich z równoczesnego zapięcia pasów. Pas pionowy powinien opierać się na ramieniu dziecka, nigdy na szyi. Natomiast pas biodrowy powinien przebiegać na wysokości miednicy.

Niemowlęta powinny być przewożone w specjalnym foteliku dostosowanym do wagi ciała, wyposażonym w regulowane pasy - najczęściej pięciopunktowe, stabilizujące każdą część ciała dziecka. Skuteczność pasów jest, podobnie jak w przypadku pasów dla dorosłych, uwarunkowana prawidłowym sposobem ich zamontowania i użycia.

Małe dziecko podczas nagłego hamowania lub ostrych manewrów przewożone bez fotelika jest całkowicie bezbronne, żadnego zabezpieczenia nie stanowi także trzymanie go na rękach lub kolanach przez osobę dorosłą - podczas nagłego hamowania niemożliwe jest utrzymanie dziecka, które napiera siłą 90 kg. Równie nieskuteczne jest wspólne przepinanie się pasami z dzieckiem - podczas wypadku pas oraz napór dorosłego mogą przeciąć dziecko na pół.

Niemowlęta nie powinny być także przewożone w gondolach wózków. Starszych dzieci nie zaleca się przewozić na podwyższeniach, które podczas zderzenia nie chronią tułowia malucha.

Foteliki dziecięce dostosowane są do wagi dziecka - 0-13, 9-18 i 15-36 kg. Przy dopasowywaniu fotelika należy sprawdzić, czy w odpowiedni sposób chroniona jest głowa dziecka - w fotelikach 0+ (0-13) głowa nie może wystawać ponad oparcie, w następnych oparcie nie może być poniżej linii oczu dziecka.

Gdzie najbezpieczniej?

Najbezpieczniejszym miejscem do przewożenia dzieci jest środkowe miejsce na tylnym siedzeniu auta, jeśli posiada ono trzypunktowe pasy i jest na tyle szerokie, by można tam bezpiecznie i stabilnie zamontować fotelik.

Jeśli zamontowanie fotelika w tym miejscu jest niemożliwe, kolejnym w rankingu bezpieczeństwa jest tylne siedzenie za fotelem pasażera, mniej bezpieczne jest miejsce za fotelem kierowcy.

Prawo pozwala na przewożenie dzieci na przednim fotelu jeśli nie ma tam poduszki powietrznej lub jest wyłączona, jednak nie jest to najbezpieczniejsze miejsce dla malucha.

Jak najdłużej powinniśmy wozić dziecko tyłem do kierunku jazdy - jest wówczas dużo bardziej chronione przed urazami przede wszystkim kręgosłupa i głowy.

Raz na jakiś czas należy sprawdzać stan pasów, a także wymieniać je po każdym poważniejszym wypadku, czy jakimkolwiek uszkodzeniu. Pasów nie należy wymieniać samemu, ale powierzyć to sprawdzonemu serwisowi.

Dowiedz się więcej.


Styl.pl
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy