Przejdź na stronę główną Interia.pl

Dojrzałe włosy mogą być piękne

Jeśli chcesz dłużej cieszyć się mocnymi, lśniącymi włosami, musisz zwracać większą uwagę na to, co jesz. Najważniejsza jest różnorodność. Im bardziej urozmaicone będą Twoje posiłki, tym więcej potrzebnych składników dostarczysz włosom.

Korzystaj z obfitości warzyw oraz owoców o tej porze roku i jedz je codziennie, dodawaj do każdego posiłku i bierz ze sobą na przekąskę. Poprawisz w ten sposób nie tylko wygląd włosów, ale także cery, i zadbasz o figurę. Pamiętaj również o nawodnieniu włosów od środka. Pij wodę mineralną, świeżo wyciskane soki i ziołowe herbatki. Gdy zapominasz o piciu, włosy stają się suche i łamliwe.

Zadbaj o skórę

Reklama

Z czasem traci elastyczność, co osłabia cebulki i zwiększa wypadanie włosów. Pomoże olej lniany. Pij po łyżce rano i wieczorem. Raz w tygodniu, godzinę przed myciem głowy, wcieraj go w skórę. Zawiera kwas omega-3, który hamuje działanie testosteronu odpowiedzialnego za łysienie. Poziom tego hormonu rośnie u kobiet po menopauzie, dlatego wtedy nasila się wypadanie włosów. Olej lniany jest też bogaty w białko, wapń, cynk, magnez i żelazo niezbędne dla zdrowia skóry. Zadbaj, aby w Twojej diecie nie zabrakło także biotyny, czyli witaminy H. Gdy jest jej za mało, pogarsza się kondycja skóry i włosów. Biotynę znajdziesz m.in. w orzechach włoskich i ziemnych, migdałach, żółtkach jaj, owocach morza, pomidorach.

Zapytaj lekarza!

 Jeśli nie możesz sobie poradzić z wypadaniem, przesuszeniem lub nadmiernym przetłuszczaniem się włosów, skonsultuj się z lekarzem. Przyczyną wypadania mogą być infekcje, choroby skóry głowy (np. grzybica, toczeń układowy). Suche, łamliwe włosy to częsty objaw niedoczynności tarczycy lub efekt zażywania niektórych leków. Z kolei nadmierne przetłuszczanie może być spowodowane łojotokowym zapaleniem skóry lub zaburzeniami hormonalnymi.

Popraw sprężystość

Głównym budulcem włosów jest keratyna - białko nadające im sprężystość i elastyczność. W skład keratyny wchodzi siarka, która zapewnia włosom wytrzymałość i zapobiega łamaniu się łodygi. Aby poprawić ich kondycję, musisz dostarczyć ten składnik w pożywieniu. Najlepszym źródłem siarki są produkty wysokobiałkowe, m.in. mięso, jaja i przetwory mleczne. Sporo jest jej również w surowej cebuli, czosnku, rzodkiewce, karczochach, rzepie, rzeżusze, kalafiorze oraz w owsie i grochu.

Lekarstwa ze spiżarni

Świeże produkty spożywcze wzmocnią włosy lepiej niż suplementy z apteki.

Siwieniu i łysieniu zapobiegniesz, zwiększając ilość witaminy H w diecie. Znajdziesz ją w drożdżach piwnych, wątrobie wołowej, żółtkach jaj, warzywach strączkowych, mące sojowej, grzybach oraz w gorzkiej czekoladzie.

Przetłuszczanie włosów zmniejszysz, zastępując tłuszcze zwierzęce roślinnymi. Szczególnie korzystnie działa oliwa i oleje tłoczone na zimno. Dodawaj je do sałatek, polewaj nimi kasze, ryż i ziemniaki. Jedz też produkty bogate w cynk (jaja, pieczywo pełnoziarniste, pestki dyni), siarkę (rzodkiewki, chrzan, cebulę, fasolę, brokuły) oraz krzem (grube kasze, płatki owsiane).

Wypadanie włosów powstrzymasz, wcierając w skórę głowy sok z czarnej rzepy. Jedz ją także w postaci surówki, ponieważ jest prawdziwą bombą witaminową. Zawiera też sole mineralne, głównie potasu, żelaza, wapnia, magnezu, siarki i fosforu. Zarówno jedzona, jak i stosowana na skórę zwiększa jej ukrwienie i dopływ tlenu do cebulek włosów.

Przywróć blask

Matowe i suche włosy odzyskają połysk, jeśli włączysz do diety tłuste ryby. Jedz je przynajmniej dwa razy w tygodniu. Zawarte w nich cenne kwasy odżywiają cebulki i wygładzają łodygi włosów. Korzystnie wpływają też na skórę głowy - nawilżają ją i wzmacniają, pomagają pozbyć się łupieżu. Jeśli nie lubisz ryb lub nie możesz ich jeść, jak najczęściej sięgaj po orzechy brazylijskie oraz nasiona słonecznika i chia. Są bardzo bogate w zdrowe tłuszcze roślinne, które działają podobnie jak tran.

Czy wiesz, że...

 Produkty o wysokim indeksie glikemicznym mogą przyczyniać się do zwiększonego wypadania włosów. Należą do nich nie tylko słodycze, ale także biała mąka, biały ryż, zasmażane ziemniaki, prażona kukurydza.

Skrzyp polny wzmacnia włosy. Uzupełnia niedobory mikroelementów w organizmie. Krzemionka zawarta w roślinie sprawia, że włosy wolniej obumierają i stają się bardziej odporne na uszkodzenia. Regularne picie naparu lub wywaru ze skrzypu powstrzymuje też ich wypadanie.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje