Przejdź na stronę główną Interia.pl

Jak zarabiać na blogu: Poznaj 5 sposobów

​Jak zarabiać na reklamach, czym jest afiliacja i dlaczego dla blogerów od zasięgu ważniejsza jest konwersja? Zacznij zarabiać na swoim blogu.

Najważniejsza jest autentyczność, dlatego, jeśli zaczynasz prowadzić blog, pisz o tym, na czym faktycznie się znasz. Nie powinieneś też od razu zakładać, że blog ma służyć celom komercyjnym - odbiorcy szybko wyczuwają nieautentyczność i motywację kierowaną chęcią zysku. Twój blog powinien narodzić się z potrzeby dzielenia się z ludźmi pasją i doświadczeniem. Zdecydowana większość znanych blogerów na początku nic nie zarabiała na stronie. Jeśli jednak blog się wyróżnia, to zysk przyjdzie sam. Szukaj inspiracji u innych, ale nie staraj się kopiować. Wyróżnij się w morzu internetu - buduj autorytet, zachwyć formą, rozbawiaj, interesuj. 

Od czego zacząć?

Reklama

Do rozpoczęcia prowadzenia bloga nie potrzebujesz wiele, zazwyczaj wystarczy wykupić domenę i serwer. Staraj się jednak inwestować w jego rozwój. Najpopularniejsi blogerzy z czasem zrezygnowali z pracy i założyli własne firmy zatrudniające m.in. fotografów oraz korzystające z księgowości i porad prawnych. Ale pierwsze inwestycje mogą ograniczyć się do kupna lepszego sprzętu czy podprowadzenia światłowodu zapewniającego szybki internet  - w końcu to twoje narzędzia pracy.

Dlaczego stabilny, szybki internet jest tak ważny? Chcąc zarabiać na blogu, musisz mieć możliwość ciągłego dostępu do niego i moderowania go w każdej chwili. Nierzadko okaże się, że "na już" musisz pokazać nowe zdjęcia czy film. Jeśli korzystasz z wolnego internetu proces uploadowania może trwać nieskończenie długo, a twoi czytelnicy będą się bardzo niecierpliwić.  Jako bloger powinieneś być ciągle online, by śledzić aktywność fanów i odpowiednio na nią reagować, a światłowodowy internet to gwarancja, że żadne zakłócenia nie zerwą twojego połączenia z siecią.  

Jeśli masz już stabilne łącze, dobry sprzęt i pierwsze napisane teksty, możesz rozpocząć kolejny krok. Skup się na promocji. Załóż dla swojego bloga stronę na Facebooku, Snapchacie, Instagramie. Wrzucaj posty regularnie i promuj je w mediach społecznościowych. Zwróć uwagę na to, by twój blog był stworzony zgodnie z zasadami SEO, dzięki temu będzie osiągał lepsze pozycje w wyszukiwarce.

Pamiętaj również, żeby nie używać cudzych zdjęć. Naruszenie praw autorskich może się dla ciebie źle skończyć. Lepiej też nie ściągać tych darmowych, które powtarzają się już na wielu innych stronach - naucz się robić i obrabiać zdjęcia lub zainwestuj w profesjonalną sesję fotograficzną.

Sposoby na zarabianie na blogu

Jeśli uda ci się już zbudować społeczność odbiorców, zaczną również pojawiać się propozycje od reklamodawców, a tych interesują konkrety - do ilu osób blog dociera, ilu czytelników udostępnia treści, kim jest twoja grupa docelowa itd. Dlatego prowadzenie bloga polega również na analizie. Z czasem musisz zacząć myśleć nie tylko o tym, co ciebie interesuje, ale również o tym, jak to sprzedać i czego pragną twoi odbiorcy i reklamodawcy.

Istnieją różne sposoby na zarabianie na blogu. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze z nich.

Banery reklamowe - jednym ze sposobów na zarabianie jest zamieszczenie na blogu banerów reklamowych. Reklamy powinny być dopasowane do treści, którą publikujesz. Zazwyczaj pieniądze otrzymujesz od każdego kliknięcia, jeśli więc prowadzisz blog modowy, to baner powinien reklamować na przykład buty, bo gdy zawisną na nim samochody, to masz marne szanse, że ktoś w niego kliknie. Pieniądze zarabiane przez blogerów za pośrednictwem banerów to raczej kieszonkowe - jedno kliknięcie przynosi zysk rzędu od 0,20 zł do 5 zł.  

Afiliacja - za to całkiem sporo można zarobić na afiliacji. Na czym to polega? Rozpoczynając współpracę z daną firmą, deklarujesz się, że polecisz we wpisach konkretne jej produkty lub usługi. W tekście zamieszczasz link do jej sklepu internetowego. Dzięki ciasteczkom śledzącym nasze zachowania w internecie firma wie, którzy klienci trafili do niej poprzez twój blog i od każdego zrealizowanego zakupu płaci ci prowizję.

Uważaj, by nie przesadzać z ilością takich linków na stronie i staraj się reklamować tylko te produkty, które naprawdę według ciebie warto polecić. W innym wypadku czytelnicy stracą do ciebie zaufanie i przestaną cię odwiedzać.

Kampanie  - znani blogerzy dostają również propozycje od firm, by stworzyć wraz z marką całą kampanię reklamową. Może ona na przykład polegać na testowaniu kosmetyku przez czytelniczki i pisaniu recenzji produktu czy zorganizowaniu konkursu na blogu. Stwórzcie razem coś, co firmie przyniesie klientów, a tobie zapewni nowych czytelników i oczywiście odpowiednie honorarium za udział w kampanii.

Sprzedawaj wiedzę  - najciekawszym i najbardziej rozwijającym sposobem na zarabianie na swoim blogu jest tworzenie e-booków, kursów online czy webinarów. Pamiętaj, wiedza jest w cenie. Zastanów się, w jaki sposób możesz pomóc swoim czytelnikom. Dziel się swoją pasją, tworząc na przykład kurs obsługi jakiegoś programu, e-book z przepisami kulinarnymi czy poradnik, jak zarządzać czasem. Pamiętaj, że twoi czytelnicy traktują wpisy publikowane na blogu jako wersję demo tego, co znajdą w treściach płatnych, dlatego musisz ich zaskoczyć czymś więcej.

Sklepy internetowe - niektórzy decydują się na założenie działającego przy blogu sklepu internetowego, w którym sprzedają produkty albo wykonane przez siebie, albo innych marek, które sami polecają i promują. Jeśli zdecydujesz się postawić na własną produkcję, policz, jakie wiążą się z tym koszty i czy przypadkiem nie przewyższają zysków. Możesz oczywiście zaryzykować i zainwestować w duży sklep, ale lepiej zacząć od przygotowania paru produktów tekstowych, które wypromujesz na blogu i w mediach społecznościowych. W ten sposób sprawdzisz, na jakie zainteresowanie możesz liczyć w przyszłości.  

Pamiętaj, w momencie, gdy decydujesz się skomercjalizować swój blog, stajesz się już nie tylko pasjonatem, ale również biznesmenem. Nie możesz więc zapominać o analizie - od teraz liczy się zarówno zasięg, jak i konwersja, czyli osiągnięcie zamierzonego efektu w postaci sprzedaży czy kliknięcia w reklamę. Dlatego licz i wykorzystuj swój autorytet w rozsądny sposób, by nadmierna chęć zysku nie odstraszyła społeczności odwiedzającej twoją stronę. 

Styl.pl/materiały prasowe

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje