Przejdź na stronę główną Interia.pl

Od redakcji

Wahałem się, czy to odpowiedni temat. Mamy wielkanocny numer TS, święto wprawdzie refleksyjne, ale powinno być pogodnie, a tu o odchodzeniu. Kiedy jednak przeczytałem tekst, wątpliwości zniknęły, Agnieszka Litorowicz- Siegert dała radę.


Reklama

Nigdy jeszcze rodzicielska formułka "Ja w twoim wieku..." nie wydawała się tak bez sensu. Pokolenie 20-latków dzieli od rodziców przepaść: ich system wartości, styl życia nie dają się porównać. Nie chodzi o to, że jedni oglądają świat przez szybę telewizora, a drudzy w smartfonie. Różnica jest ważniejsza.

Starsi myślą kategoriami "mieć". Mieć mieszkanie, pracę, rodzinę... Ich dzieci tego nie rozumieją. Mieszkanie można wynająć, po co brnąć w 30-letni kredyt. Jaki sens ma kupowanie auta, gdy na rogu mamy stojak z rowerami, a na dalszą trasę można wziąć UBER-a? Liczy się coś innego. Swoboda: mogę mniej zarabiać, ale chcę mieć czas dla siebie. Przyjemności: modny sport, podróże, ale nie do 5-gwiazdkowego resortu, raczej do hostelu. Piszemy o tym w raporcie Matka-córka, dwa światy (s. 72), ponieważ mamy wrażenie, że rodzice i dzieci muszą coś z tym zrobić, by nie stracić więzi.

Bo syn czy córka nie przychodzą już do mamy z pytaniem "Jak żyć?". A nawet jeśli, odpowiedź może brzmieć: "Nie wiem". I tu przyszła mi do głowy myśl przewrotna. Czy nie pora na zamianę ról? Bo może teraz młodsi powinni być dla starszych przewodnikami po coraz dziwniejszym świecie. Nie tylko pomóc oswajać technologię i tłumaczyć, czym jest Instagram. Także proponować swoje wartości, bo zapracowanym, zestresowanym 50-latkom przyda się więcej dystansu do świata. Tylko czy starsi zechcą słuchać?

PS: À propos więzi. Jestem dumny, że Kobietą Roku 2017 "Twojego STYLU" została Lidia Niedźwiedzka-Owsiak, osoba, bez której Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy nie grałaby jak z nut (s. 62). Argumentów jest sto, ale jeden wydaje się szczególny. Dzięki Orkiestrze raz w roku Polacy, którzy przyklejają sobie do kurtek czerwone serca, czują więź bez względu na wiek, poglądy, wykształcenie. W tych czasach bezcenne.

Jacek Szmidt - redaktor naczelny Twojego STYLU


Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje