Reklama

Moda na Internet - czyli Polacy kupują

Nie da się ukryć, że Polacy lubili, lubią i będą lubili kupować ubrania. Coraz większy odsetek klientów wybiera jednak sklepy internetowe. A ilu z nich korzysta z promocji? Czy kupujemy świadomie?

Parę słów o polskim e-commerce

Od kilku lat mamy do czynienia ze wzrostem znaczenia rynku e-commerce w Polsce. Według raportu firmy badawczej Gemius, w samym 2016 roku odnotowano wzrost jego wartości do około 9 miliardów złotych. A ma być jeszcze lepiej! Jak wynika z sondażu Izby Gospodarki Elektronicznej – w każdym tygodniu transakcji zakupowej przez internet dokonuje aż 18% Polaków! Z takimi wynikami stajemy się jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na arenie europejskiej.

Mimo że trend robienia zakupów w sieci dotarł do nas z Zachodu, nie pozostajemy w tyle. Potwierdzają to m.in. statystyki ujawnione przez takie strony jak Ceneo czy Allegro, które mówią o ogromnej liczbie osób kupujących w Internecie (w 2016 roku było to ponad 50% społeczeństwa!). Najaktywniejsi, jeśli chodzi o zakupy online, są Polacy w wieku 25-49 lat. Okazuje się, że najczęściej zaglądają oni do sklepów z ubraniami. Co ciekawe - nowe modele butów oraz innych elementów garderoby kupują w większości kobiety, mimo że to młodzi mężczyźni stanowią najpokaźniejszy odsetek internetowej klienteli w ogóle.

Reklama

Jak to jest z promocjami?

Badając polskiego klienta, nie sposób nie wspomnieć o zamiłowaniu do modowych okazji cenowych. Okazuje się, że dużą popularnością w polskim Google cieszą się słowa: „promocja”, „kod rabatowy” i „rabat”, a zaraz obok nich „sukienki”, „markowe buty” i „spodnie”. Najczęściej internauci poszukują ich w miesiącach świątecznych, a więc w grudniu, marcu i kwietniu, jednak wcale nie oznacza to, że w pozostałych okresach wyniki wyszukiwań drastycznie spadają.

- Polacy chętnie korzystają z promocji – głównie ubraniowych, posługując się w tym celu przeróżnymi narzędziami – od bardzo modnych kodów rabatowych, poprzez udział w różnorakich konkursach, aż po dołączanie do klubów stałego klienta czy zapisywanie się do newsletterów – zauważa Monika Chudzik z portalu Kod Rabatowy.


Takie wnioski świadczyć mogą o coraz większej sprawności polskiego klienta w przestrzeni internetowej. Wyszukujemy odpowiednie okazje lub czekamy cierpliwie na te już zapowiedziane. Stajemy się sprytni i przebiegli, ale takie jest prawo skutecznego robienia tanich zakupów. Ponadto, co warto zauważyć – na przestrzeni ostatnich lat mocno otworzyliśmy się na modę i najnowsze trendy!

Co najczęściej kupujemy z rabatem? Jak działają kody rabatowe?

Najchętniej wybieramy produkty, które najbardziej opłaca się kupować przez Internet. Należą do nich: odzież i obuwie, a także sprzęty elektroniczne, RTV i AGD oraz różnego rodzaju usługi (np. noclegi, masaże, zabiegi kosmetyczne).

Jak dodaje Monika Chudzik, wiąże się to z mnogością zniżek i promocji, które najczęściej obejmują właśnie te dziedziny handlu. Najczęściej jednak, co należy podkreślić, pojawiają się obniżki cen ubrań. Taki stan rzeczy potwierdza fakt, że kody rabatowe do butików i sieciówek często stanowią prawie lub ponad połowę wszystkich zniżek w książeczkach rabatowych dostępnych stacjonarnie i online. Prawdą jest, że tendencja do wykorzystywania kodów i kuponów rabatowych jest w Polsce jeszcze młoda, ale zyskuje coraz większą grupę miłośników. Wiele osób przed dokonaniem zakupu robi research w sieci w poszukiwaniu najdogodniejszych ofert oraz kodów, dzięki którym można nabyć dany ciuch za wiele niższą cenę od tej widniejącej w ofercie standardowej. Często pomagają w tym bardzo porównywarki cenowe.

Wykorzystywać kody rabatowe może dosłownie każdy e-klient. Ich fenomen polega na łatwości, szybkości działania i efektach widocznych w mgnieniu oka. Nie musimy bowiem zbierać żadnych punktów, miesiącami należeć do klubów stałego klienta czy liczyć pieczątek, które otrzymuje się po każdej dokonanej transakcji. Wystarczy wpisać kod i automatycznie obniżyć cenę przykładowej pary spodni, którą chcemy nabyć. To łatwiejsze niż poszukiwanie wymarzonych ubrań w obniżonej cenie stacjonarnie, a poza tym wygodniejsze i bardziej opłacalne.

Moda w Internecie – kto dominuje?

Zgodnie z tym, co podają statystyki Allegro, to kobiety kupują najwięcej ubrań i butów przez Internet. Stanowią one aż ok. 60% klientów! Ta przeważająca liczba brać się może nie tylko z tradycyjnie większego zaangażowania kobiet w modę, lecz także z większego udziału garderoby damskiej w rynku ubraniowym. Co więcej - to właśnie dla kobiet przewidzianych jest więcej zniżek internetowych oraz różnego rodzaju rabatów. Warto też zauważyć, że polscy mężczyźni wciąż są niejako pomijani w przemyśle ubraniowym. Jednak na przestrzeni ostatnich lat zauważa się w tym aspekcie poprawę i wzrost liczby sklepów z modą męską.

Przyglądając się bliżej statystykom dotyczącym robienia zakupów przez Internet, można zauważyć, że zawartość wirtualnego koszyka zakupowego nie różni się od tego w realu. Panie bowiem najczęściej kupują online odzież, kosmetyki oraz prasę. Panowie zaś zainteresowani są głównie elektroniką i sprzętem RTV.

Łączy nas jednak aspekt finansowy - na internetowe zakupy wydajemy podobne kwoty. Średnio jest to ok. 250-300 zł miesięcznie.

Modowy e-commerce a prawda o Polakach

Kupowanie ubrań w Internecie to tendencja, która nie wzięła się znikąd. Trend, który rozpoczął się w Stanach Zjednoczonych, niesie ze sobą wiele zalet o podłożu antropologicznym. Żeby wynieść odpowiednie wnioski dotyczące prawdy o ludzkich zachowaniach płynące ze sposobu robienia przez nich zakupów ubraniowych, trzeba znowu skorzystać z rezultatów badań i sondaży.

Wynika z nich, że największy odsetek Polaków decyduje się na taka formę kupowania odzieży ze względu na wygodę (według raportu Gemius w 2016 roku 45% badanych). Oszczędność czasu (39% badanych), większy wybór modeli (36%) oraz oszczędność pieniędzy (35%) to inne czynniki, które wpływają na naszą decyzję o robieniu zakupów online. Okazuje się, że Polacy to naród, który szuka łatwych i szybkich rozwiązań, bo żyjemy prędko i intensywnie. Stawiamy na komfort, nie chcemy tracić czasu i energii na tradycyjne chodzenie po galeriach handlowych i butikach. Poza tym chętnie korzystamy z promocji i różnego rodzaju okazji rabatowych.

Jaka będzie nasza przyszłość?

Prognozy dotyczące przyszłości ubraniowego rynku e-commerce w Polsce są różne. Bezsprzecznie pewnym jest, że tendencje do robienia zakupów w Internecie będą stale rosły. Szacuje się, że niebawem nieopłacalne będzie prowadzenie sklepów i butików stacjonarnych. Pojawia się pytanie – czy nasze prawnuki oraz ich dzieci będą w ogóle znały instytucję sklepu rzeczywistego – z ladą, wieszakami i ekspedientami? A jeśli tak, to pod jaką postacią?

Polacy, którzy z impetem weszli w świat wirtualnych zakupów, zniżek, rabatów i promocji, mogą liczyć na coraz większe okazje. Są coraz sprytniejsi i sprawnie radzą sobie z transakcjami online. Ponadto – otworzenie się na modę może skutkować szybszym napływem nowych marek oraz zachodnich trendów i modeli ubrań do Polski.

Na pewno na uwagę zasługuje idea kodów i kuponów rabatowych, które podbijają serca dużego odsetka polskich klientów. Wciąż jeszcze nieco niszowa polityka rabatowa będzie rozwijać się w szybkim tempie i niebawem stanie się powszednia.

materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy