Przejdź na stronę główną Interia.pl

Ubranie to komunikat

Odpowiednio skomponowany strój do pracy pomoże ci nie tylko świetnie się w nim czuć, ale też osiągnąć wyznaczone cele - mówi Monika Jurczyk OSA. Jak powinna wyglądać w pracy profesjonalistka? W co absolutnie i pod żadnym pozorem nie ubieramy się do pracy? OSA wyjaśnia zawiłości dress code`u.

Anna Piątkowska, Styl.pl: Co to jest dress code?

Reklama

Monika Jurczyk, OSA: - Dress code to zbiór zasad pisanych i niepisanych dotyczących tego, co wolno i czego nie wolno nosić do pracy. Często myślimy, że wiemy, co to jest dress code, ale kiedy zaczynamy się zagłębiać, okazuje się, że jest sporo wątpliwości. Jest też sporo zawiłości w zależności od branży lub kraju.

Są branże i firmy, w których nie obowiązuje żaden spisany zbiór zasad dotyczących stroju, a jednak do pracy nie możemy przyjść we wszystkim, co mamy w szafie.

- To prawda, choć są tacy, którzy uważają, że mogą. Dress code kojarzy nam się z marynarką i korporacją, nie bierzemy pod uwagę tego, że ubranie, niezależnie od branży, w której pracujemy, jest komunikatem. Jeśli będziemy ubrane zbyt codziennie, to może być odebrane jako brak szacunku. Jeśli nie wyglądamy tak, jak powinna się prezentować osoba na stanowisku, na którym właśnie jesteśmy, to nikt nie będzie nas traktował poważnie. Znajomość zasad dress code`u jest potrzebna w każdej branży, bo zawsze, nawet w najbardziej kreatywnych zawodach, zdarzają się sytuacje, w których do tych zasad trzeba się dostosować, np. ważne negocjacje, spotkanie z nowym klientem.

Mówisz, że do awansu przygotowujemy się codziennie.

- Tak jest, ubraniem możemy powiedzieć, że jesteśmy gotowe na awans. Przytaczam historię mojej koleżanki, która była zawsze dobrze ubrana w branży, która nie jest dobrze ubrana. To jest pierwszy krok, żeby zwrócić na siebie uwagę przełożonych. Jeśli jesteś do tego dobrze przygotowana, zrobiłaś kursy, wiesz czego chcesz, wiesz jak ma wyglądać twoja ścieżka kariery, to po co sobie przeszkadzać strojem, skoro można sobie pomóc. Przytaczam też przykłady, kiedy ubranie może pomóc się wyróżnić.

Ale strojem można się wyróżnić niekoniecznie pozytywnie, może bezpieczniej przeciętnie, bez wyróżniania się?

- Można się wyróżnić negatywnie, ale tego nie chcemy. Ja w ogóle unikam negatywnych przykładów. Przeciętność jest bezpieczna, ale nudna. Nie chcesz być tą dziewczyną, o której się mówi, że przychodzi codziennie do biura beznadziejnie ubrana, chcesz być tą, o której mówią, że np. miała fajną marynarkę.

To także prosta droga do tego, żeby zostać uznaną za pustą dziewczynę, która nie interesuje się niczym poza tym, co na siebie włożyć. To nie jest pułapka?

- Trzeba znaleźć złoty środek. Od ośmiu lat uświadamiam ludziom, że ubrania to nie jest próżność ani fanaberia, ale konieczność, która pomaga w życiu. Jeśli ładnie wyglądasz, lepiej się czujesz, kiedy dostajesz komplementy, czujesz się jeszcze lepiej, to jest zamknięte koło. Pewnie są tacy, którzy uważają, że jeśli się zastanawiałaś rano w co się ubrać to jesteś pusta, bo mogłaś przeczytać rozdział Kanta w tym czasie...

Mówi się: jak cię widzą, tak cię piszą - ty dodajesz, że mamy kilka sekund na zaprezentowanie siebie i w tym czasie nie zdążymy przedstawić nawet procenta swojej wiedzy ani osobowości, możemy się tylko pokazać.

- Tak się dzieje, że oceniamy w czasie kilku pierwszych sekund i przez następne kilka godzin wyszukujemy argumenty potwierdzające to, co pasuje do naszej teorii, co jest potwierdzeniem tego, co sobie pomyśleliśmy w ciągu tych pierwszych 7 sekund. Na Facebooku lajkują się tylko obrazki, wszystkie nasze media społecznościowe, w które jesteśmy totalnie wkręceni są obrazkowe, nie czytamy tekstu, nikt nie ma czasu, by skupić się na tobie na tyle długo, żeby dogrzebać się do dna twojej duszy. A jak już będzie się chciał dogrzebać, to i tak musisz mu dać jakiś sygnał, że warto. Sygnał zewnętrzny.

- Nie chodzi o to, żeby się stroić i spędzać dwie godziny rano prze szafą, myśląc tylko o tym, w co się ubrać, ale żeby przez chwilę pomyśleć, co chciałoby się osiągnąć i jak chcemy być odbierane przez otoczenie. Jeśli umaluje się za bardzo i spódniczka będzie za krótka, to na pewno nie będę postrzegana jako osoba profesjonalna. Ale też w naszym zawodowym życiu jest wiele zadań, w wykonaniu których może nam pomóc strój - ty, idąc na wywiad, masz za zadanie "otworzyć" rozmówcę i lepiej by było, żebyś sprawiała wrażenie godnej zaufania i przyjaznej niż zamkniętej w sobie i zdystansowanej, bo wtedy nikt ci nic nie powie. Ubranie może pomóc w osiągnięciu celu.

Rozmowa kwalifikacyjna - pierwsze kilka sekund, które decydują o tym, czy warto się nami zainteresować. Jak się ubrać?

- Jeżeli chcemy kogoś do siebie przekonać, to dobrze byłoby, żebyśmy wyglądali podobnie do niego. Zanim pójdziemy na rozmowę kwalifikacyjną warto zobaczyć, jak ubierają się ludzie w firmie, do której aplikujemy. Ten pierwszy komunikat może wówczas oznaczać: jestem taka jak wy, przynależę do was, nawet wyglądam tak jak wy.

- Anna Wintour, naczelna amerykańskiego "Vogue`a" mówi, że "jeśli nie możesz być lepsza niż twoja konkurencja, po prostu ubieraj się lepiej". To działa. Ludziom, którzy pracują w jakiejś branży wydaje się oczywiste, że trzeba się tak a nie inaczej ubrać, ale na rozmowach kwalifikacyjnych wciąż trafiają się kabaretki, japonki, krótkie spodenki, rozwleczone T-shirty. Jeśli naprawdę nie wiemy, jak się ubrać, to zawsze można założyć białą koszulę i jakieś ciemne spodnie. No i oczywiście czyste buty. Na początek to wystarczy.

A paznokcie pomalowane, tak jak moje, na fioletowo na rozmowie kwalifikacyjnej pomogą się pozytywnie wyróżnić?

- Oczywiście, że możesz pójść z takimi paznokciami na rozmowę kwalifikacyjną do agencji reklamowej, interaktywnej albo mediów, do korporacji nie. Wszelkie firmy, w których obowiązuje dress code zakazują malowania paznokci na kolor inny niż cielisty, czasami dopuszczalny jest czerwony, uważany za klasyczny. Paznokcie zwracają uwagę, a niecodzienny kolor to coś, co rozmówca na pewno zauważy i jeśli chcesz, żeby pomyślał, że jesteś kreatywna, to możesz pomalować na fioletowo, jeśli on ma się skupić na tym, co mówisz, to absolutnie nie.

To jak się wyróżnić i dać zapamiętać spośród tych wszystkich osób, które na rozmowę przyjdą w białej koszuli i ciemnych spodniach?

- Zachęcam do tego, żeby najpierw nauczyć się tego, czym jest dress code, a dopiero potem zacząć go łamać. Jeśli rozmowa kwalifikacyjna jest naszym pierwszym zetknięciem z pracodawcą, to ten wyróżnik, który wybierzemy, stosowany konsekwentnie może stać się naszym znakiem rozpoznawczym, tak jak dżinsowa koszula stała się znakiem rozpoznawczym Jacka Kuronia a perły Margaret Thatcher. Małe rzeczy kojarzone tylko z nami. To mogą być oryginalne okulary, poszetka, zapach, oryginalna biżuteria - ale tylko jedna rzecz i nieduża, bo przesada zaburza koncentrację.

- Jeżeli zasady dotyczące stroju stosujesz konsekwentnie, to znaczy, że jesteś wiarygodna. To się sprawdza absolutnie w każdej branży, wiarygodność jest ważna bez względu na to, czy jesteś przedszkolanką czy menadżerem w korporacji, bo każdy z nas chce być odbierany w pracy jako profesjonalista.

Wyróżniłyśmy się, przyjęli nas, co dalej, jeśli w firmie nie ma dress code`u? Co jest na czarnej liście?

- Wszystko zależy od branży, ale modne ostatnio dresowe sukienki nie są w żadnej branży dobre, żadnego błysku, lateksowych spódniczek, kabaretek, japonek czy odkrytych pięt. Za dużo odkrytego ciała nie sprawdza się w pracy. W kobiecym dress codzie zabronione są wszelkie przezroczystości, zbyt obcisłe materiały, nie powinno być też widać bielizny. To są oczywiste rzeczy, ale czasem o nich zapominamy.

Latem nie nosimy sandałów?

- Nie, i nie mówię wyłącznie o korporacjach. W niektórych firmach dopuszcza się odkryty palec. Ścisły dress code wymaga rajstop nawet latem.

A letnie sukienki?

- Nie powinny odkrywać zbyt dużo ciała. Mogą być przewiewne, ale sięgać do połowy kolana. Nie mogą być też na cienkich ramiączkach. Należy również uważać na zwiewne sukieneczki, bo one sprawiają, że nie jesteśmy traktowane poważnie - tak ubrana dziewczyna może zrobić kawę, ale nie jest partnerem do rozmowy. Szukamy więc takich rozwiązań, które pasują do tego, co chcemy komunikować ubraniem.

Torebka to również element garderoby, który mówi o naszej pozycji.

- Tak, torebka i płaszcz to te pierwsze 7 sekund, ale także ostatnie wrażenie. Dobra torebka podbija wartość wszystkich rzeczy, które na sobie masz i nie chodzi tylko o logo, bo luksus to nie tylko metka.

Dowiedz się więcej na temat: dress code | jak się ubrac do pracy | Monika Jurczyk

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje