Przejdź na stronę główną Interia.pl

Teraz Polska

Mieli przyjechać tylko na chwilę. Zostali, bo okazało się, że właśnie tutaj mogą czuć się spełnieni.

Zachodnia Europa to eldorado? Kraina mlekiem i miodem płynąca? Tak myśli niemal każdy Polak, wyruszając na podbój wielkiego świata. Podczas gdy nasi rodacy masowo emigrują w poszukiwaniu szczęścia, obcokrajowcy uważają, że to właśnie u nas jest atrakcyjne miejsce do życia.

Reklama

Czasem Warszawa ma do zaoferowania więcej niż Paryż czy Londyn. Ludzie z różnych zakątków Europy przyjeżdżają tu na studia lub z krótką wizytą, aby zrealizować projekt zawodowy, i już zostają. Bo dla nich, niespodziewanie, Polska to kraj podarowanych szans oraz wielkich możliwości.

Przełamać milczenie

Rafael Lewandowski jest zmęczony, ale szczęśliwy. Właśnie przyleciał z Montrealu, spędził w samolocie dziesięć godzin. Do Kanady pojechał na 35. Międzynarodowy Festiwal Filmowy, gdzie odbyła się światowa premiera "Kreta", jego debiutu fabularnego. Jury było zachwycone, a Borys Szyc otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora.

Także w Polsce obraz został entuzjastycznie przyjęty. W Gdyni brał udział w konkursie głównym, a Marian Dziędziel dostał Złotego Lwa za rolę drugoplanową. "Kret" to rzecz o lustracji, którą Francuz Rafael Lewandowski postanowił napisać w czasach IV RP, kiedy to Instytut Pamięci Narodowej regularnie wyciągał na światło dzienne kolejne teczki. Film opowiada o byłym działaczu Solidarności (Dziędziel), który w latach 80. stał na czele strajku i jeszcze za życia stał się legendą, a nagle jest podejrzewany o przeszłość agenturalną. Jego syn (Szyc) musi zmierzyć się z przeszłością ojca.

"Kret" wywołał ogromne poruszenie, bo temat odkrywania i wiarygodności archiwów SB był do tej pory obecny w mediach, ale nie w kinie. Na dodatek obraz zrealizował urodzony w Reims syn Francuzki i polskiego emigranta. - Wiele osób odradzało mi kręcenie filmu o lustracji. Mówiono, że to bagno, że ten temat nikogo nie interesuje. Ale pojawiły się też głosy, że powinienem zrobić "Kreta", bo mam dystans do polskiej historii, mogę popatrzeć na nią z boku, stworzyć uniwersalną opowieść zrozumiałą dla obcokrajowców - mówi reżyser.

Przed swoim debiutem fabularnym nakręcił też kilka dokumentów, w których dał wyraz swemu zafascynowaniu najnowszymi wydarzeniami w Polsce. Już jako student paryskiej szkoły La Fémis przyjechał do Warszawy, aby zrealizować tu swój projekt dyplomowy. Rozgrywająca się podczas drugiej wojny "Cela" opowiadała o Polce, która w obozie pracy zakochuje się we francuskim jeńcu.

To autentyczna historia mieszkającej w Warszawie ciotki artysty, u której spędzał w dzieciństwie wakacje. Reżyser zdecydował się kręcić w Polsce, ponieważ uważał, że we francuskiej kinematografii wszystko zostało już powiedziane. Myślał wtedy: jest taki kraj, o którym zachodni widz wie niewiele, a którego dzieje znam, z którym jestem związany.

- Na początku polskie środowisko filmowe patrzyło na mnie podejrzliwie. Nikt nie był w stanie zrozumieć, czemu nie chcę pracować we Francji. Snuto teorie, że w Paryżu zapewne poniosłem porażkę, coś mi nie wyszło i dlatego postanowiłem spróbować w nowym miejscu - mówi Lewandowski. Ale on wiedział, że w Polsce brakuje filmów opisujących otaczającą nas rzeczywistość. I udało mu się wypełnić tę lukę.

Dziki Wschód

Nie tylko Rafaela Lewandowskiego okrzyknięto na festiwalu w Gdyni odkryciem polskiej kinematografii. Równie mocne wrażenie zrobił film innego reżysera z polskimi korzeniami - Grega Zglińskiego. Jego "Wymyk" (w kinach od 4 listopada) otrzymał trzy nagrody - m.in. za najlepszy scenariusz oraz najlepszą drugoplanową rolę kobiecą dla Gabrieli Muskały, prywatnie żony reżysera.

Artysta mieszka w Polsce już od 18 lat. Co prawda urodził się w Warszawie, ale 10 lat później jego rodzice wyjechali do Szwajcarii i tam się osiedlili. Kraju nie odwiedzali. Greg przyjechał tu dopiero na studia do łódzkiej PWSFTviT, chciał poznać swoje korzenie. Wtedy jeszcze nie planował, że zostanie. - Byłem ciekaw, jak wygląda miejsce, w którym się urodziłem, a które słabo pamiętałem. To miała być przygoda. Jednak te kilka lat spędzone na uczelni przewróciło moje życie do góry nogami. Ukształtowało jako człowieka i artystę.

- Wcześniej interesowałem się głównie filmami przygodowymi. Uwielbiałem "Gwiezdne wojny" George'a Lucasa, "Indianę Jonesa" Stevena Spielberga i "Supermana". Interesowały mnie alternatywne światy. Dopiero będąc w Filmówce, zacząłem więcej oglądać i rozumieć filmy bardziej ambitne, opowiadające o otaczającym nas, realnym świecie. Postanowiłem połączyć Spielberga z Bergmanem - opowiada z uśmiechem reżyser.

Polubił Polaków, ich serdeczność i tzw. ułańską fantazję. W Szwajcarii miał problem z nawiązywaniem przyjaźni. Tam nawet koledzy z zespołu rockowego, w którym grał, wydawali mu się zdystansowani. - Kiedy zamieszkałem w Łodzi, najbardziej zaskoczyło mnie to, że tyle osób otwiera się już przy pierwszym spotkaniu. To bliższe mojej mentalności - mówi reżyser. I dodaje: - Polska to był dla mnie taki Dziki Wschód, miejsce, gdzie wszystko może się zdarzyć.

Na studia przyjechał do Polski także Redbad Klijnstra, Holender. Planował, że po otrzymaniu dyplomu wróci do Amsterdamu. Dziś występuje w serialu "Na dobre i na złe", można go zobaczyć w filmach i teatrze. Związał się z najbardziej prestiżowymi scenami stolicy, najpierw z TR Grzegorza Jarzyny, potem Nowym Teatrem Krzysztofa Warlikowskiego.

Dzisiaj nie tylko gra, prowadzi również kawiarnię. O wymownej nazwie Wiatraki. Prosty wystrój przypomina amsterdamskie knajpki, można tam skosztować lokalnych specjałów. Od czterech lat na ulicy Kubusia Puchatka, przy której znajduje się lokal, artysta urządza plenerowy festyn "O, Holender!", aby uczcić swoje święto narodowe - Dzień Królowej. W tym roku na imprezie bawiło się ponad trzy tysiące osób.

- Kiedy jestem w Polsce, bardziej jestem Holendrem, w Holandii bardziej Polakiem. Ale moja holenderska część osobowości lepiej czuje się w Polsce niż polska w Holandii - śmieje się Klijnstra. Aktor urodził się w Amsterdamie, dokąd wyjechała jego ciężarna matka. - Skończyła szkołę baletową i marzyła o tańcu nowoczesnym, w Polsce to było niemożliwe. Na studiach poznała mojego ojca, który przyjechał w ramach wymiany studentów. Umówili się na ślub cywilny tylko po to, by ona mogła wyjechać. On chciał pomóc dziewczynie z komunistycznego kraju. Mieli się rozstać, ale nagle okazało się, że ja mam przyjść na świat. Więc zostali razem w Amsterdamie - opowiada.

Co prawda dostał holenderskie imię, po ostatnim królu Fryzów, ale ojciec dbał, aby syn uczył się polskiego. To on go namówił, żeby zdawał do warszawskiej Akademii Teatralnej i poznał kraj swojej matki. Dwujęzyczność okazała się przydatna. - Kiedy byłem na studiach i nie miałem za co się utrzymać, tłumaczyłem z holenderskiego na polski podręcznik dla pielęgniarek. To pozwoliło mi przetrwać ciężki okres - przyznaje artysta.

Ale na pierwszym roku aktorstwa pojawiły się trudności. Klijnstrze czasem brakowało słów, słychać było obcy akcent. Jan Englert, ówczesny rektor uczelni, postawił mu ultimatum: jeśli nie nauczy się perfekcyjnie języka, wyleci ze szkoły. Nauczył się. Za bardzo mu zależało. - W Holandii teoretycy wykładają metodę Grotowskiego, a tu uczyła mnie sama Maja Komorowska, która była aktorką tego reżysera. Stykałem się z takimi osobowościami jak Jadwiga Jankowska-Cieślak i Wiesław Komasa. To było wyjątkowe doświadczenie.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje