Przejdź na stronę główną Interia.pl

Twój własny e-sklep

Jeśli nie do końca odpowiada ci praca na etat, zawsze możesz założyć własny biznes. Samodzielne prowadzenie firmy pozwoli ci na zaoszczędzenie czasu i układanie planu dnia według własnych potrzeb.

Dobrym pomysłem jest założenie e-sklepu. Sama możesz ustalić zasady organizacji, sposób działania oraz zakres sprzedawanego towaru. Obecnie, decydując się jednak na taką formę działalności, musisz mieć świadomość, że nie będziesz pierwsza w danej branży. Warto jednak próbować i być otwartą na nowe wyzwania. Niemniej jednak, musisz na wstępie określić, co i komu chcesz sprzedawać.

Jak zacząć?

Reklama

Do rozpoczęcia działalności za pośrednictwem internetu, nie wystarczą tylko szczere chęci. Zanim podejmiesz się założenia własnego, wirtualnego sklepu, przeanalizuj swoje możliwości finansowe, organizacyjne i technologiczne.

Aby rozpocząć prace nad sklepem, musisz najpierw wykonać projekt, opisujący zasady jego działania. Jeśli założenia okażą się możliwe do wykonania, kolejny krok to realizacja i przygotowanie firmy do działalności. By upewnić się, czy wszystko będzie poprawnie funkcjonowało, możesz wykonać testy sklepu. Wdrożenie, czyli umieszczenie go na serwerze i przygotowanie do otwarcia w internecie, będzie ostatecznym krokiem. Te główne fazy procesu tworzenia zagwarantują ci sukces.

Komu powierzyć organizację?

W trakcie budowy wirtualnego sklepu bardzo często panuje przeświadczenie, że skoro będzie on obsługiwany z użyciem komputera, utworzenie strony można powierzyć informatykowi. Niestety, nie jest to takie proste. Każdy projekt, nawet niewielki, powinien być prowadzony zgodnie z podstawowymi założeniami zarządzania projektami.

Musi więc posiadać co najmniej spisany zakres prac, harmonogram i budżet. Musisz pamiętać, że taki sklep internetowy jest także przedsięwzięciem biznesowym i dotyka wielu obszarów, takich jak sprzedaż, marketing, logistyka, prawo i finanse. Do poprowadzenia tak różnorodnego projektu potrzebna jest więc osoba rozumiejąca specyfikę biznesu i oczekiwania klientów, mająca duże zdolności organizacyjne i taka, która jest konsekwentna wobec wcześniej ustalonych zadań.

Zawsze możesz pracę nad projektem powierzyć wykwalifikowanemu zespołowi osób, które w kompleksowy sposób wdrożą twoje zalecenia. Taki zespół projektowy powinien być odpowiedzialny za wybór produktów do sklepu, stany magazynowe, analizę projektów konkurencji oraz sposób dostawy i programy lojalnościowe.

Oczywiście zespół projektowy nie powinien sam ustalać założeń do wyszczególnionych obszarów, ponieważ niektóre z nich mają znaczenie strategiczne. Takie decyzje muszą być zaakceptowane przez właściciela, w tym przypadku przez ciebie.

Pamiętaj, że sklep nie jest tylko narzędziem służącym do komunikacji sprzedającego z kupującym. Dlatego, aby twój sklep został prawidłowo utworzony, musisz w wyrazić także misję firmy.

Określ swój target

Coraz większa popularność handlu internetowego to także coraz większa konkurencja. Decydując się na tego typu przedsięwzięcie, musisz przeanalizować zarówno potencjalną grupę klientów, jak i firmy konkurencyjne.

Przystępując do prac nad utworzeniem e-sklepu musisz określić, do kogo zamierzasz kierować swoją ofertę oraz z kim będziesz "walczyć" o klienta. Aby dokonać właściwej analizy klientów i konkurencji, musisz przemyśleć, kto będzie twoim nowym potencjalnym klientem oraz zbadać potencjalnych konkurentów. Sprawdź najlepiej, jak zbudowane są i jak funkcjonują ich e-sklepy.

Katalog i sklepowy koszyk

Aby twój sklep internetowy prawidłowo spełniał postawione mu cele, musi być funkcjonalny. Każdy użytkownik powinien mieć możliwość swobodnej rejestracji i logowania do sklepu. Katalog produktów sporządzony musi być w sposób przejrzysty i czytelny tak, by klient czuł, że jest rzetelnie informowany o oferowanym przez ciebie towarze.

Ostatnim punktem, o który powinnaś zadbać, jest obsługa zamówień. Towary dostarczyć do klienta może zarówno Poczta Polska, jak i firma kurierska. W swojej ofercie powinnaś mieć różne opcje, także dla wymagających klientów, którym zależy na szybkim czasie realizacji.

Płatności

Obowiązkowym elementem sklepu, którego musisz dopilnować, są płatności on-line. Powinnaś udostępnić płatności kartami i przez przelewy internetowe. Obecnie jest to już standard ceniony przez wielu klientów. Jeśli będziesz chciała stworzyć takie możliwości płatności w swoim sklepie, będziesz musiała skontaktować się z odpowiednim serwisem oferującym różne systemy płatności.

Gdy dopełnisz wszystkich formalności, otrzymasz dostęp do panelu. Dzięki niemu będziesz miała wgląd do wszystkich płatności w danym systemie. Jeśli nie będziesz czuła się na siłach sama organizować kwestie finansowe, zawsze możesz udać się do banku. Tam na pewno otrzymasz profesjonalną pomoc.

Aleksandra Kaczmarek

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje