Przejdź na stronę główną Interia.pl

Sushi krok po kroku

Japońskie menu jest nie tylko smaczne, ale i zdrowe. I choć w restauracjach kosztuje słono, możesz przygotować je sama. Ocet ryżowy, sos sojowy, nori, wasabi można kupić w każdym większym supermarkecie.

Kuchnia japońska oparta jest tradycyjnie na ryżu oraz rybach (spożywanych także na surowo), owocach morza i warzywach. Niezwykle popularne sa też dania z soi (miso, tofu). Japończycy często gotują na parze, zamiast soli używany jest sos sojowy, a domowym sposobem na konserwowanie żywności jest kiszenie.

Reklama

Dieta Japończyków jest niskokaloryczna i uboga w cholesterol (statystycznie żyją oni najdłużej). Kuchnia Japońska nie lubi wielu przypraw. Potrawy mają zachować naturalny smak.

Podstawą sushi jest świeża ryba. Najczęściej jest to łosoś, halibut, miecznik albo tuńczyk. Musisz być jednak pewna jej świeżości, bo inaczej łatwo o zatrucie. Jeśli nie chcesz ryzykować – postaw na wędzonego łososia, pałeczki krabowe i surowe warzywa.

Do sushi używa się ryżu okrągłego shinode (do dostania w sklepach z orientalną żywnością). Sprawdzi się też zwykły długoziarnisty ryż (ale nie parabol), który po ugotowaniu zachowa lekką konsystencję.

Ryż do sushi płuczemy kilkakrotnie, aż woda będzie przejrzysta. Gotujemy go 10 minut, w lekko osolonej wodzie, bez podnoszenia pokrywki. Zostawiamy potem na 15 min (powinien być kleisty). Po odsączeniu ryż zalewamy sosem przyrządzonym z kilku łyżek octu ryżowego z łyżką sosu sojowego, przyprawionego cukrem i szczyptą soli.

Na folii aluminiowej kładziemy listek z nori (płaty prasowanych alg morskich), układamy cienką warstwę ryżu oraz płaty łososia. Mocno zwijamy i kroimy w grube plastry.

Na stole wraz z sushi koniecznie powinny się znaleźć: sos sojowy, wasabi (ostry, zielony chrzan japoński), marynowany imbir, a do picia zielona herbata.

Dowiedz się więcej na temat: sushi | maki | nigiri | uramaki | kuchnia japońska

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje