Przejdź na stronę główną Interia.pl

No to klopsik!

Lekki i smaczny, idealny na obiad lub przekąskę. Ta mała mięsna kuleczka wybornie smakuje z warzywami, w zupie lub sałatce.

Klopsiki z warzywami

Składniki na 4-5 porcji: 50 dag mielonego mięsa wieprzowego, 2 cebule, po 1 strąku żółtej i czerwonej papryki, 1 średnia marchewka, 2 ząbki czosnku, 3-4 łyżki bułki tartej, 1 jajko,l 2 łyżki posiekanej natki pietruszki, 30 dag ugotowanej brukselki, 1 puszka siekanych pomidorów z puszki, 120 ml wytrawnego białego wina lub bulionu warzywnego, sól, pieprz, olej, cukier.

Reklama

Marchewkę pokrój w cieniutkie paseczki lub zetrzyj na tarce o dużych oczkach. Pół cebuli drobno posiekaj, a pozostałą pokrój w półtalarki. Papryki pokrój w cienkie paski.

W misce wymieszaj mięso z drobno posiekaną cebulą, ząbkiem czosnku przeciśniętym przez praskę, jajkiem, bułką tartą i natką pietruszki. Dopraw solą i pieprzem. Wilgotnymi dłońmi uformuj z mięsa małe kuleczki wielkości orzecha włoskiego. Ułóż je na talerzu, przykryj folią i odstaw do lodówki na około pół godziny.

W dużym garnku rozgrzej 2-3 łyżki oleju i zeszklij na nim pokrojoną w półtalarki cebulę. Dodaj papryki oraz marchewkę i smaż około 5 min. Wlej wino lub bulion i duś, aż odparuje mniej więcej połowa płynu. Dodaj pomidory i duś 20 minut, od czasu do czasu mieszając. Na koniec dodaj ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę i dopraw sos do smaku solą, pieprzem i cukrem.

Na patelni rozgrzej 2-3 łyżki oleju. Wrzuć klopsiki i smaż, często przewracając, aby równomiernie się zrumieniły. Przełóż je do sosu, dodaj brukselkę i duś całość 15 minut. Podawaj z ryżem lub świeżym pieczywem.

Przygotowanie: 70 minut

Porcja: 440 kilokalorii

Tajska zupa ryżowa

Składniki na 4 porcje: Na zupę: 6 skrzydełek, 1 cebula, kawałek świeżego imbiru (ok. 2 cm), 3 łyżki sosu rybnego, łodyga trawy cytrynowej, 4 liście kapusty pekińskiej, 4 łodyżki grubego szczypioru, świeżo mielony pieprz, 10 dag ugotowanego ryżu. Na klopsiki: 30 dag mielonego mięsa drobiowego, 1 łyżka mąki ziemniaczanej, szczypta mielonego imbiru, 1 łyżeczka sosu rybnego, pół papryczki chili.

Trawę cytrynową potnij na kawałki o długości 4 cm i lekko rozbij nożem, aby wydobyć z niej aromat. Umyte liście kapusty pekińskiej pokrój w małe kawałki. Papryczkę chili drobno posiekaj.

Do miski włóż mięso, dodaj sos rybny, imbir, mąkę ziemniaczaną, posiekaną papryczkę chili i dokładnie wymieszaj. Wilgotnymi dłońmi uformuj 16 małych kuleczek.

Do garnka wlej 1 i ½ l wody, włóż skrzydełka, obraną cebulę, imbir i gotuj na małym ogniu 1 godz. Po tym czasie wyjmij skrzydełka, cebulę i imbir, a do bulionu dodaj trawę cytrynową i sos rybny. Podgrzej, a gdy zacznie wrzeć wyjmij kawałki trawy cytrynowej, dodaj pulpeciki i gotuj na małym ogniu 5 min. Na koniec dodaj pokrojone liście kapusty pekińskiej i ugotowany ryż. Całość gotuj jeszcze kolejne 3-5 min.

Zupę przelej do miseczek i udekoruj posiekanym szczypiorem. Dopraw do smaku świeżo mielonym pieprzem.

Przygotowanie: 90 minut

Porcja: 330 kilokalorii 

Szwedzkie klopsy

Składniki na 4-5 porcji: Na klopsiki: 50 dag mielonego mięsa wołowo-wieprzowego. 1 sucha bułka kajzerka, 200 ml mleka, 1 jajko, ½ szklanki śmietany 18 proc., 1 średnia cebula, sól, pieprz, olej do smażenia. Na sos: 4 łyżki miodu, 4 łyżki musztardy, sól, pieprz.

Bułkę namocz w mleku. Cebulę drobno posiekaj. Do miski włóż mięso, dodaj odciśniętą z nadmiaru mleka kajzerkę, jajko, śmietanę, posiekaną cebulę i dokładnie wymieszaj. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

Z mięsa uformuj małe kulki. Wrzuć je do garnka z osolonym wrzątkiem i gotuj 20 min na małym ogniu. Wyjmij je za pomocą łyżki cedzakowej do miski i odłóż na 15 minut.

Na patelni rozgrzej 3-4 łyżki oleju i partiami przesmaż na nim klopsiki, aż do uzyskania złotego koloru. Ponownie przełóż je do miski i przykryj folią aluminiową, by nie wystygły.

Na tej samej patelni, na której smażyły się klopsiki przygotuj sos. Do tłuszczu pozostałego ze smażenia dodaj miód, musztardę i ewentualnie kilka łyżek wody, w której gotowały się klopsiki.

Mieszaj, aż składniki dokładnie się połączą (sos powinien uzyskać piękny złocisty kolor). Na koniec dopraw go solą i pieprzem. Klopsiki podawaj z sosem, purée ziemniaczanym i brokułami lub ulubioną surówką.

Przygotowanie: 60 minut

Porcja: 470 kilokalorii

Klopsiki z serem

Składniki na 4-5 porcji: 50 dag mielonego mięsa wieprzowego, 1 jajko, 2 łyżki bułki tartej, 1 średnia cebula, 1 łyżka posiekanej natki pietruszki, 1 ząbek czosnku, 10 dag sera żółtego, sól, pieprz, olej do smażenia, 1 opakowanie roszponki (około 10 dag), 1 opakowanie pomidorków koktajlowych (25 dag), 8 rzodkiewek, 2 łyżeczki octu balsamicznego.

Cebulę drobno posiekaj, zeszklij na rozgrzanym oleju i wystudź. Roszponkę dokładnie umyj pod bieżącą wodą i osusz. Umyte pomidorki przekrój na pół a rzodkiewki pokrój w plasterki. Ser pokrój w kostkę około 1 cm.

Do miski włóż mięso, dodaj cebulę, jajko, bułkę tartą, natkę, czosnek przeciśnięty przez praskę i dokładnie wymieszaj. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

Wilgotnymi dłońmi z mięsa formuj niezbyt duże kulki. W każdej zrób wgłębienie, włóż kosteczkę sera i dokładnie zaklej. Na patelni rozgrzej 2-3 łyżki oleju i przesmaż na nim klopsiki z każdej strony, aż do uzyskania złotego koloru. Przełóż je do naczynia żaroodpornego wraz z tłuszczem, na którym się smażyły i wstaw do piekarnika nagrzanego do 150° C . Piecz 15 minut.

Do miski włóż roszponkę, dodaj pomidorki i rzodkiewki. Całość dokładnie wymieszaj i przełóż na talerze. Na środku ułóż po kilka ciepłych klopsików i całość skrop octem balsamicznym. Podawaj ze świeżym pieczywem.

Przygotowanie: 35 minut

Porcja: 420 kilokalorii

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje