Przejdź na stronę główną Interia.pl

Zielono na talerzu

Po zimie zostało ci kilka zbędnych kilogramów? To normalne. Aby waga wróciła do normy, a organizm się oczyścił, jedz teraz lekkie dania. Ich podstawą jest zielona sałata. Każdego dnia możesz przyszykować inne, pyszne, niskokaloryczne danie.

Zielone liście sałaty mają zaledwie 15 kcal w 100 g. Są za to bogate w błonnik i celulozę, dzięki czemu poprawiają trawienie. Zawierają też dużo żelaza, wapnia, magnezu i potasu, a także wit.: A, E i D, C, B9 i kwasu foliowego. Amerykańscy badacze dowiedli, że jedzona regularnie działa uspokajająco i nasennie. Chroni też skórę przed wolnymi rodnikami.

Reklama

Sałatki można przyrządzić niemal ze wszystkiego. Prawdziwymi mistrzami w komponowaniu tego dania są Amerykanie. To oni pierwsi zmieszali sałatę z mięsem, grzybami, rybą, drobiem, serami i skorupiakami. Bez sałaty nie ma też francuskiego obiadu. Ale te zawierające wędlinę lub drób można podawać jako samodzielne danie obiadowe, bądź na kolację.

Bardzo ważny w sałatce jest sos. Jednym z najlepszych dodatków są lekkie dressingi, np. winegret lub sosy z jogurtu.

Z indykiem

Składniki: (6 porcji) 50 dag fileta z indyka, cebula, 2-3 łyżki oleju, 1/2 łyżeczki tymianku, główka sałaty lodowej, 30 dag zielonych ogórków, 50 dag pomidorów, ząbek czosnku, 50 dag jogurtu, 2-3 łyżki przyprawy do tzatziki, do dekoracji: papryczki, oliwki, do smaku: sól, pieprz.

Przygotowanie: Mięso opłucz, osusz i potnij w paseczki. Cebulę obierz, 1/4 posiekaj, resztę pokrój w kostkę. Na rozgrzany olej wrzuć indyka i smaż 5 minut, aż się zrumieni. Pod koniec smażenia dodaj połowę posiekanej cebuli. Oprósz solą, pieprzem i tymiankiem. Sałatę oczyść i porozrywaj. Ogórki i pomidory umyj. Ogórki potnij na kawałki, a pomidory w plasterki. Czosnek przeciśnij przez praskę, wymieszaj z resztą pokrojonej w kostkę cebuli, jogurtem i przyprawą do tzatziki. Indyka, sałatę, ogórki i pomidory ułóż w salaterce. Posyp posiekaną cebulą. Polej sosem jogurtowym. Przed podaniem sałatkę udekoruj papryczkami peperoni i oliwkami.

Z jajkami

Składniki:  (6 porcji) 6 jajek, pęczek koperku, pęczek szczypiorku, 2 łyżki jogurtu, 2 łyżki musztardy francuskiej, 30 dag wędzonego indyka, mieszanka kolorowych sałat, 40 dag pomidorków, puszka kukurydzy, do smaku: sól, pieprz.

Przygotowanie: Jajka ugotuj na twardo (ok. 8 min) i przelej zimną wodą. Szczypiorek i koperek opłucz, osusz, kilka gałązek odłóż do dekoracji, a resztę posiekaj. Przygotuj sos ziołowy: jogurt wymieszaj z musztardą, szczypiorkiem i koperkiem oraz szczyptą cukru i soli. Jajka obierz, pokrój na cząstki. Filet z indyka pokrój w kosteczkę. Duże liście sałat porwij na mniejsze kawałki. Pomidorki przekrój na połówki. Kukurydzę odsącz z zalewy. Wszystkie składniki sałatki wymieszaj w dużej salaterce. Polej sosem ziołowym. Udekoruj gałązkami ziół.

Z polędwiczką

Składniki: (4 porcje) polędwiczka wieprzowa, łyżka musztardy, 2 łyżki sosu sojowego, opakowanie mieszanki sałat, 10 pieczarek, 10 pomidorków, 5 dag parmezanu, 3 łyżki oleju, 6 łyżek oliwy, cytryna, ząbek czosnku.

Przygotowanie: W misce wymieszaj musztardę z łyżką sosu sojowego. Włóż polędwiczkę, obtocz ją w marynacie i odstaw w chłodne miejsce na 30 minut. Usmaż mięso na dobrze rozgrzanym oleju na złoty kolor. Odstaw, aby lekko ostygło. Pieczarki dokładnie oczyść i pokrój w cienkie plasterki. Pomidorki umyj i przekrój na połówki. Do sporej salaterki wsyp sałaty. Dodaj pokrojone pomidorki i pieczarki. Zimne mięso pokrój w cienkie plasterki i dodaj do sałat. Wymieszaj olej z oliwą i łyżką sosu sojowego. Dodaj wyciśnięty sok z cytryny i ząbek czosnku przeciśnięty przez praskę. Dobrze wymieszaj i wlej do sałatki. l Parmezan pokrój w cienkie wiórki i wrzuć do sałatki. Za pomocą łyżek sałatkowych delikatnie wymieszaj. Możesz oprószyć pieprzem. Natychmiast podawaj.

Z soczewicą

Składniki: (4 porcje) 2 jajka, ząbek czosnku, 10 dag wędzonego boczku, 5 dag soczewicy, 150 ml bulionu, 4 łyżki octu balsamicznego, 10 łyżek oleju, kilka gałązek szczypiorku i pietruszki, cebula, 5 dag śmietany, 1/2 łyżeczki musztardy, cytryna, rzodkiewki, 2 pieczarki, 2 sałaty, do smaku: sól, pieprz.

Przygotowanie: Jajka ugotuj na twardo i obierz. Czosnek obierz i pokrój w cienkie plasterki. Boczek pokrój w kostkę. Podsmaż na patelni bez tłuszczu. Dołóż czosnek i smaż jeszcze chwilę. Na tłuszczu ze smażenia boczku smaż przez 5 min soczewicę. Zalej ją bulionem i gotuj 10-12 min. Wystudź. Ocet wymieszaj z 5 łyżkami oliwy. Przypraw i ubij trzepaczką. Wymieszaj z soczewicą. Szczypiorek i pietruszkę posiekaj. Pokrojoną cebulę wymieszaj ze śmietaną, musztardą, sokiem z cytryny i olejem. Rzodkiewki potnij w słupki, a pieczarki w plastry. l Sałatę opłucz. Wymieszaj z sosami, boczkiem i soczewicą. Natychmiast podawaj.

Z kozim serem

Składniki: (4 porcje) 3 opakowania rukoli, główka sałaty zielonej karbowanej, 20 dag twarogowego sera koziego, 10 dag pestek słonecznika, 1/2 opakowania suszonych pomidorów (w marynacie), ocet winny, oliwa.

Przygotowanie: Pestki słonecznika upraż na suchej patelni. Uważaj, aby ich nie przypalić. Ser kozi utrzyj na tarce o grubych oczkach (aby się nie przyklejał do tarki, możesz ją posmarować oliwą). Pomidory wyjmij z zalewy, odsącz i pokrój na kawałki. Umyj sałatę i osusz na papierowym ręczniku. Porwij na drobne kawałki. Rukolę wyjmij z opakowania i wymieszaj z kawałkami sałaty. Dodaj suszone pomidory. Posyp startym serem. Tuż przed podaniem sałatkę oprósz solą i pieprzem. Skrop octem i oliwą.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje