Przejdź na stronę główną Interia.pl

Tylko odrobina słodyczy

Małe słodkości to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy są na diecie.

Muffinki z jabłkiem

Składniki na 12 sztuk: 2 szklanki mąki, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, 2 jajka, 5 łyżek cukru, 25 dag jogurtu lub maślanki, łyżeczka cynamonu, opakowanie cukru waniliowego, 6 łyżek oleju, sok wyciśnięty z jednej cytryny, 2 jabłka, 1/2 tabliczki gorzkiej lub deserowej czekolady

Reklama

Przygotowanie:

1. Jajka umyj pod bieżącą wodą. Wbij je do miski, dodaj cukier i ucieraj tak długo mikserem, aż powstanie jednolita gładka masa. Następnie dodaj jogurt lub maślankę oraz olej. Wszystko jeszcze raz dokładnie utrzyj.

2. Mąkę przesiej przez sito, by ją oczyścić i napowietrzyć. Wymieszaj ją z proszkiem do pieczenia, dodaj do utartej masy i wymieszaj wszystkie składniki delikatnie drewnianą łyżką.

3. Jabłka obierz, pokrój na niewielkie kawałki, skrop sokiem z cytryny. Przygotuj formę do muffinek - włóż do każdego zagłębienia papierowe foremki na muffinki (tzw. papilotki). Jeśli ich nie masz, posmaruj po prostu zagłębienia w blasze margaryną, a jeżeli pieczesz muffinki w silikonowej foremce w ogóle nie musisz smarować jej tłuszczem.

4. Do każdej papilotki włóż niewielki kawałek jabłka, posyp pokruszoną czekoladą, wlej ciasto do 2/3 wysokości. Piekarnik nagrzej do temperatury 180° C. Wstaw formę do rozgrzanego piekarnika, piecz 25 min. Po upieczeniu pozostaw w niej muffinki jeszcze 15 min. Delikatnie wyjmuj każde ciastko. Przed podaniem posyp cukrem pudrem.

Przygotowanie: 50 minut

Porcja: 175 kalorii

Babeczki ponczowe

Składniki na 12 sztuk: szklanka mąki pszennej, 1/4 szklanki mleka, 1-2 dag drożdży, 10 łyżek cukru, 3 łyżki masła, jajko, 1/2 łyżeczki cukru waniliowego, szczypta soli

Na poncz: 2 łyżki cukru, 6 łyżek wody lub soku ananasowego, 3 łyżki rumu (w wersji dla dzieci alkohol zastąp dowolnym syropem), sok i skórka otarta z 1/2 cytryny

Do dekoracji: 1/2 szklanki śmietany 30 proc., 3 łyżki cukru, dowolne owoce

Przygotowanie:

1. Drożdże włóż do rondelka, dodaj łyżkę cukru, łyżkę mąki i odrobinę ciepłego mleka. Rozetrzyj, odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Jajko rozbij, oddziel żółtko od białka. Żółtko dodaj do utartego masła, wsyp cukier i cukier waniliowy, ucieraj chwilę. Dodaj wyrośnięte drożdże, mąkę i mleko, składniki wymieszaj.

2. Białko wlej do miski, ubij ze szczyptą soli. Ubitą pianę z białek dodaj do ciasta. Wymieszaj i odstaw w ciepłe miejsce na 30 minut.

3. Ciasto wymieszaj, napełnij nim foremki do babeczek i jeszcze raz odstaw do wyrośnięcia. Piecz ok. 20 minut w 190° C. Odstaw do ostygnięcia.

4. Przygotuj poncz: zagotuj wodę z cukrem, sokiem i skórką cytrynową. Gdy ostygnie, wymieszaj z alkoholem lub syropem. Ostudzone ciasteczka nakłuj patyczkiem i nasącz ponczem. Udekoruj je bitą śmietaną i owocami.

Przygotowanie (bez czasu oczekiwania): 60 minut

Porcja: 450 kalorii

Precelki z makiem

Składniki na 25 sztuk: 1/2 kostki masła (10 dag), 4 łyżki cukru, szklanka mąki, jajko, białko, 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia, 3 łyżki cukru pudru, 5 łyżek suchego maku

Przygotowanie:

1. Mąkę przesiej przez sito wprost na stolnicę lub dobrze osuszony blat. Do mąki dodaj masło, składniki posiekaj dużym nożem w drobną kostkę. Następnie dodaj cukier, cukier puder i proszek do pieczenia. Znów chwilę siekaj nożem. W środku masy zrób zagłębienie. Umyte jajko wbij do ciasta, szybko zagnieć je, by połączyły się wszystkie składniki.

2. Uformuj z ciasta kulę, zawiń je w folię, włóż na godzinę do lodówki. Możesz też ciasto włożyć do zamrażalnika na kilka dni, potem wyjąć, rozmrozić i przygotować ciastka. Zamrożone ciasto będzie jeszcze bardziej kruche i smaczniejsze.

3. Schłodzone ciasto podziel na porcje. Z każdej formuj palcami cienkie wałeczki, które następnie pokrój na kawałki o długości 12 cm. Zwijaj je, formując rybkę. Każde ciastko posmaruj białkiem i posyp makiem.

4. Blachę wyłóż pergaminem, układaj na niej ciastka. Piecz 15 minut w temperaturze 180° C. Kruche ciastka po ostudzeniu możesz włożyć do blaszanego pudełka - zachowają świeżość nawet 2 tygodnie. Zamiast makiem, możesz też je posypać wiórkami kokosowymi lub drobno zmielonymi orzechami i migdałami.

Przygotowanie (bez czasu oczekiwania): 60 minut

Porcja: 80 kalorii

Markizy z masą jagodową

Składniki na 12 sztuk: 20 dag mąki, 10 dag masła, 2 żółtka, 2 łyżki kwaśnej śmietany, 10 dag cukru, 5 dag masła, 6 łyżek cukru pudru, 3 żółtka, 2 łyżeczki konfitury jagodowej

Do dekoracji: 15 dag cukru pudru, 3 łyżki soku świeżo wyciśniętego z cytryny, bakalie oraz kandyzowane owoce

Przygotowanie:

1. Mąkę przesiej na stolnicę, dodaj masło, posiekaj nożem. Jajka rozbij, oddziel żółtka od białek. Żółtka dodaj do ciasta, wsyp cukier, wlej śmietanę i szybko zagnieć ciasto. Uformuj z niego kulę, zawiń w folię spożywczą i włóż na pół godziny do lodówki.

2. Schłodzone ciasto rozwałkuj na cienki placek, wycinaj foremką ciastka, układaj je na blasze wyłożonej pergaminem i piecz 20 minut w temperaturze 180° C. Wyjmij i odłóż, by wystygły.

3. Przygotuj masę. Ucieraj masło z cukrem tak długo, aż powstanie gładka biała masa. Następnie dodawaj po jednym żółtku, stale ucierając. Konfiturę jagodową zmiksuj blenderem lub przetrzyj przez gęste sitko i dodaj do masy. Ucieraj jeszcze chwilę. Ostudzone ciastka smaruj masą i przykrywaj drugim ciastkiem.

4. Przygotuj lukier: cukier puder wymieszaj z sokiem z cytryny i dwoma łyżkami bardzo gorącej wody. Mieszaj przez chwilę, aż składniki się połączą. Posmaruj lukrem wierzch i spód ciastek z masą, na wierzchu ułóż dekoracyjnie bakalie. Odstaw do zastygnięcia.

Przygotowanie (bez czasu oczekiwania): 45 minut

Porcja: 220 kalorii

Świat i Ludzie 2/2011

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje