Przejdź na stronę główną Interia.pl

Smakołyki z ziemniaka

Można z nich przygotować dziesiątki różnych potraw. Ziemniaki nadają się do gotowania, pieczenia, smażenia. Mają pięć razy mniej kalorii niż makaron i są bardzo zdrowe.

Mają więcej witaminy C niż jabłko i dynia! Zawierają też wit. A, B1, B2, B3, B6 i PP. Dzięki błonnikowi ułatwiają trawienie, pomagają w walce z nadwagą i obniżają cholesterol (w 100 g ziemniaków jest zaledwie 77 kcal). Z kolei zawarty w nich potas obniża ciśnienie krwi, a magnez łagodzi zmęczenie i stres. Ziemniaki mają też nieco wapnia, żelaza i fosforu. Aby jak najwięcej skorzystać z ich dobrodziejstw, obieraj je cienko (najwięcej minerałów i witamin znajduje się tuż pod skórką) i gotuj w małej ilości osolonej wody, możliwie jak najkrócej. Od razu też podawaj. Jeszcze lepiej zrobisz, gdy ziemniaki będziesz gotować ze skórką lub opiekać. Najmniej wartościowe są kartofle smażone i przetworzone na frytki i chipsy. Na sałatki, pieczone w łupince oraz na grilla, wybieraj kartofle twarde (tzw. typ A). Najlepsze placki i ziemniaki "z wody" zrobisz z gatunków średniotwardych, oznaczonych literą B. Natomiast na babki, farsze, knedle lub puree doskonałe są ziemniaki mączyste, łatwo rozpadające się (typ C). Kupując bulwy zwróć uwagę na ich wygląd. Ziemniaki nie mogą być uszkodzone ani zielone. Skórka powinna być gładka.

Reklama

Placki ziemniaczane serowo-grzybowe

Składniki (4 porcje): 250 g pieczarek, 80 g żółtego sera, 800 g ziemniaków, 3 łyżki siekanego szczypiorku, 4 jajka, 1/2 pęczka rzodkiewki, 200 g półtłustego twarogu, opakowanie jogurtu naturalnego, 30 g masła , do smaku: sól, pieprz.

Przygotowanie: Umyj rzodkiewki, osusz i drobno posiekaj. Wymieszaj twaróg z jogurtem, dodaj rzodkiewki. Oczyść pieczarki i zetrzyj na tarce lub drobno posiekaj. Ugotuj ziemniaki, ostudź i zetrzyj na tarce. Wymieszaj z tartym serem, pieczarkami, 2 łyżkami szczypiorku, jajkami, solą i pieprzem. Uformuj placki i usmaż je na maśle aż zbrązowieją. Podawaj po kilka placków z porcją twarożku posypanego pozostałym szczypiorkiem.

Czas przygotowania: 25 minut 280 kcal/1 porcja

Śmietanowa zapiekanka

Składniki (4 porcje): 500 ml śmietany 12 proc., 100 ml śmietany 30 proc., 4 ząbki czosnku, 6 gałązek tymianku, 1 kg ziemniaków, 20 g masła, 30 g parmezanu startego na małych oczkach, do smaku: sól, pieprz.

Przygotowanie: Do dużego rondelka wlej obie śmietany i wymieszaj. Czosnek obierz, pokrój w bardzo cienkie plasterki i dodaj do śmietany. Tymianek opłucz, oberwij listki i dodaj do śmietany. Zagotuj. Ziemniaki obierz, pokrój w cienkie plastry i dodaj do śmietany. Zamieszaj, dopraw solą i pieprzem. Gotuj na małym ogniu, aż wygotuje się połowa śmietany. Piekarnik rozgrzej do 165 st. C. Formę do zapiekania posmaruj masłem i włóż ziemniaki ze śmietaną. Przykryj papierem do pieczenia i przyciśnij dłonią, aby usunąć pęcherze powietrza. Zdejmij papier i posyp ziemniaki serem. Piecz ok. 30,40 min (w zależności od grubości warstwy ziemniaków).

Czas przygotowania: 60 minut 370 kcal/1 porcja

Knedle z jabłkami

Składniki (20 knedli): 700 g ziemniaków, 250 g mąki krupczatki, 2 żółtka, sól, 750 g jabłek, 4 łyżki mielonego maku, 100 g masła, 4 łyżki cukru pudru.

Przygotowanie: Ziemniaki umyj, ugotuj w skórce i schłódź. Obierz i zetrzyj na tarce z małymi oczkami. Dodaj mąkę, żółtka, lekko posól i dobrze wymieszaj. Jabłka obierz i pokrój w kawałki. Z ciasta ziemniaczanego utwórz wałek i pokrój go w plastry tej samej grubości. Na każdym plastrze ciasta połóż kawałek jabłka, dobrze zawiń i utwórz okrągłe knedle. Włóż do posolonego wrzątku i gotuj przez 8,10 minut. Gotowe knedle rozłóż na talerze, posyp makiem i cukrem pudrem. Polej rozpuszczonym masłem.

Czas przygotowania: 55 minut 180 kcal/1 porcja

Aksamitna zupa

Składniki (4 porcje): 3 ziemniaki, por, marchewka, 2 jabłka, litr bulionu, łyżka masła, 125 ml soku jabłkowego, 125 ml śmietany, do smaku: sól, pieprz.

Przygotowanie: Pora oczyść, opłucz, drobno pokrój. Obierz ziemniaki i marchewkę. Pokrój w kostkę. Jabłka obierz, usuń gniazda nasienne, pokrój na kawałki. Na roztopione masło wrzuć pora i usmaż na szklisto. Dołóż marchewkę, ziemniaki i jabłka. Smaż 1,2 min. Zalej bulionem. Gotuj ok. 30 min. Zupę zmiksuj, wymieszaj z sokiem jabłkowym i śmietaną. Przypraw.

Czas przygotowania: 50 minut 250 kcal/1 porcja

Faszerowane ziemniaki

Składniki (4 porcje): 4 ziemniaki, pół cukini, pomidor, łyżka pokrojonych oliwek, 2 łyżki oleju, 4 plastry żółtego sera, łyżka masła, do smaku: sól, pieprz.

Przygotowani: Cukinię pokrój w drobną kostkę, pomidora sparz, obierz ze skóry i pokrój w drobną kostkę. Cukinię, pomidory i oliwki wymieszaj, dodaj olej i dopraw. Ziemniaki umyj, odkrój wierzch i wydrąż środki. Wnętrze posmaruj masłem i oprósz solą i pieprzem. Napełnij ziemniaki farszem i zawiń w folię aluminiową. Piecz ok. godziny w piekarniku nagrzanym do 200 st.C. Zdejmij folię, przykryj ziemniaki plasterkami sera i zapiecz na złoty kolor.

Czas przygotowania: 1,5 godziny 275 kcal/1 porcja

Jolanta Głodowska

Dowiedz się więcej na temat: ziemniaki | przepisy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje