Przejdź na stronę główną Interia.pl

Skrzydełko czy nóżka?

Na co zwrócić uwagę kupując drób?

Drób to powszechny składnik naszej codziennej diety. Jest łatwo dostępny i szybki w przygotowaniu. To obecnie jedno z najtańszych mięs, więc często gości na naszych stołach. Dlaczego warto włączyć je do codziennej diety i jak sprawdzić, czy jest bezpieczne dla zdrowia?

Reklama

Cenne białko


Mięso drobiowe jest bogate w pełnowartościowe białko, czyli takie, które zawiera w sobie wszystkie aminokwasy, których organizm sam nie potrafi wytworzyć, a są potrzebne do budowy naszych tkanek. Spośród gatunków zaliczanych do drobiu największą ilością białka charakteryzuje się indyk, a najmniejszą gęś.

Kolejnym powodem, dla którego warto spożywać drób, częściej niż inne mięso, jest obecny w nim tłuszcz. Tłuszcz drobiowy ma mniej niż tłuszcze innych mięs kwasów tłuszczowych nasyconych i mniej cholesterolu, których nadmierne spożywanie sprzyja zmianom miażdżycowym i problemom z układem krążenia, takim jak np. wylewy czy zawały.

Należy jednak pamiętać, że jedzenie zbyt dużych ilości mięsa w ogóle, właśnie z uwagi na zawarty w nim tłuszcz, może niekorzystnie wpłynąć na zdrowie. To dlatego Instytut Żywności i Żywienia zaleca jedzenie mięsa nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu.

Niewątpliwą zaletą drobiu jest to, że jego tłuszcz łatwiej oddzielić od pozostałych części mięsa niż w przypadku innych gatunków. Dzięki temu posiłki mają mniejszą kaloryczność. Drób posiada też mniejszą wartość energetyczną w porównaniu z pozostałymi gatunkami mięsa, w związku z czym często jest polecany jako składnik dań w dietach odchudzających.

Witaminy i minerały


Chociaż mięso drobiowe nie jest nadzwyczaj bogatym źródłem witamin, to znajdziemy w nim pewne ilości witamin z grupy B, jak np. tiamina, ryboflawina czy niacyna. W tłuszczu jest też zawarta witamina A oraz karoten. Ze składników mineralnych drób zawiera: cynk, magnez, potas czy kobalt. Pierwiastki te odgrywają ważną rolę m.in.: w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, sercowo - naczyniowego, kontrolują pracę mięśni, ciśnienie czy równowagę kwasowo-zasadową.

Bardzo ważnym pierwiastkiem jest żelazo, które bierze udział w tworzeniu składników krwi. Odpowiada ono za prawidłowy jej skład oraz za odpowiednie działanie mechanizmów odpornościowych. W przypadku problemów z niedoborem żelaza najkorzystniejsze jest jedzenie dań z kaczki, która zawiera najwięcej tego związku spośród gatunków zaliczanych do drobiu.

Mięso bez hormonów


Kupując żywność, chcielibyśmy mieć pewność, że są to produkty wysokiej jakości, które nie zaszkodzą naszemu zdrowiu. W przypadku drobiu bardzo często mówi się jednak o łamaniu norm odnoszących się do odpowiedniego sposobu hodowli, szczególnie jeśli chodzi o odżywianie ptaków.

Masowo zaczęły pojawiać się informacje o karmieniu ptactwa paszami genetycznie modyfikowanymi, zawierającymi związki, których celem jest przede wszystkim przyspieszenie wzrostu i masy ciała drobiu. Są też informacje, że do pasz kurzych dodawane są antybiotyki, które szkodzić mogą nie tylko zwierzętom, ale i nam konsumentom.

Kontrola jakości


Zgodnie z obowiązującym prawem dodawanie do pasz antybiotyków, hormonów czy stymulatorów wzrostu jest zabronione i nie powinno mieć miejsca. Nadzór i kontrolę nad jakością zdrowotną tej żywności sprawuje Inspekcja Sanitarna i Inspekcja Weterynaryjna. Każdy produkt spożywczy dopuszczony do obrotu, powinien być przez nie przebadany.

Pewne, bo ekologiczne


Chcąc mieć pewność co do jakości kupowanego przez nas drobiu możemy zawsze wybierać produkty pochodzące z hodowli ekologicznej objętej bezwzględnym zakazem dodawania do pasz antybiotyków, hormonów, konserwantów, środków modyfikowanych genetycznie i środków pobudzających apetyt. Znajdziemy je w sklepach ze zdrową żywnością.

Czytajmy etykiety


Warto zawsze uważnie przeczytać etykietę umieszczoną na opakowaniu. Stanowi ona podstawowe źródło informacji o kupowanym produkcie. Trzeba pamiętać, że im krótszy wykaz składników, tym produkt jest lepszy. Na etykiecie obowiązkowo powinny być podane następujące informacje: nazwa produktu, występujące w nim składniki, termin przydatności do spożycia, nazwa producenta oraz waga netto lub liczba sztuk opakowanego środka spożywczego. Producenci mają też obowiązek podania kraju pochodzenia danego produktu.

Wegetarianie kontra mięsożercy

Dowiedz się więcej na temat: drób

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje