Przejdź na stronę główną Interia.pl

Pomidorowy zawrót głowy

Pieczone, przecierane lub surowe - pyszne w każdej postaci, więc jedzmy pomidory jak najczęściej.

Pomidory faszerowane

Składniki na 4 porcje: 4 równej wielkości dojrzałe, twarde pomidory, 4 kromki jasnego pieczywa tostowego, 1/2 opakowania sera feta, 1 łyżeczka tymianku lub bazylii, 2 ząbki czosnku, masło, olej, pieprz.

Reklama

Pomidorom odkrój wierzchy wraz z szypułkami. Niewielką łyżeczką wydrąż miękki miąższ w każdym pomidorze, zostawiając nienaruszone ścianki boczne. Wydrążony miękki miąższ zachowaj, a pomidorowe miseczki odstaw.

Chleb tostowy pokrój w kostkę. Na patelni rozgrzej masło, zeszklij na nim szybko zmiażdżony czosnek. Smaż go nie dłużej niż 30 sekund, bo może nabrać goryczki. Po tym czasie dodaj posiekane zioła oraz pieczywko tostowe pokrojone w kostkę. Smaż krótko do zrumienienia pieczywa.

Grzanki delikatnie połącz z pokruszonym serem feta i pokrojonym w kostkę miąższem pomidora, oprósz pieprzem. 4. Tak przygotowanym farszem nadziewaj pomidory, przykryj je odkrojoną pomidorową czapeczką i skrop wszystko olejem. Zapiekaj 15-20 minut w temperaturze 200°C.

Bakłażany z pomidorami

Składniki na 4 porcje: 2 małe bakłażany, 4 średniej wielkości pomidory, 1 cebula, kilka gałązek majeranku, 2 ząbki czosnku, 1-2 łyżki masła, sól, pieprz, olej. Ponadto: pęczek natki pietruszki.

Bakłażany umyj, osusz i razem ze skórką pokrój na ćwiartki lub wzdłuż na plastry. Każdą cząstkę bakłażana osól i odstaw na 1 godzinę, aby puścił sok.

Cebulę obierz z łupin, następnie pokrój w plastry. W pomidorach natnij skórkę, polej wrzątkiem, a gdy już przestygną, obierz je ze skórki i pokrój w dużą kostkę.

Na patelni rozgrzej masło. Gdy się stopi, włóż na patelnię plastry cebuli i zeszklij je. Po chwili dorzuć na patelnię przeciśnięty przez praskę czosnek i smaż krótko razem z cebulą. Po chwili dorzuć na patelnię pokrojone pomidory; chwilę smaż wszystko razem. Oprósz smażące się warzywa solą i pieprzem, dodaj posiekaną natkę.

Bakłażany osusz i ułóż na grillu lub krótko obsmaż na patelni z dodatkiem oleju. Następnie cząstki bakłażana przełóż do żaroodpornego naczynia, a wokół rozłóż pomidory z patelni.

Bakłażany w pomidorach wstaw do rozgrzanego piekarnika, zapiekaj je około 20 minut w 200°C. 6. Po wyjęciu z pieca przełóż warzywa na półmisek, posyp obficie posiekanym majerankiem i od razu podawaj na ciepło. Danie możesz serwować jako przystawkę do dania głównego z ryżem lub z pieczywem - jako przystawkę.

Kurczak w kapuście i pomidorach

Składniki na 4 porcje: 4 podudzia kurczaka, 1 niewielka główka młodej kapusty, 2 pomidory, gałązka rozmarynu, kilka gałązek tymianku, 1 cebula, 1-2 łyżki koncentratu pomidorowego, 2 ząbki czosnku, sól, pieprz, 2 łyżki masła, olej Ewentualnie: szczypiorek i tymianek do dekoracji.

Podudzia kurczaka umyj, osusz. W wąskim naczyniu rozetrzyj przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku z solą, pieprzem, tymiankiem, rozmarynem i olejem. Następnie natrzyj tym mięso, przełóż do miski, przykryj i odstaw w chłodne miejsce na 30 minut lub na godzinę.

Cebulę obierz z łupin i posiekaj drobno. Z kapusty usuń wierzchnie liście, następnie poszatkuj ją. W pomidorach natnij skórkę na krzyż, polej je wrzątkiem, a gdy ostygną - zdejmij z nich skórkę i pokrój w kostkę.

Na dużej patelni rozgrzej masło, zeszklij na nim cebulę. Po chwili dodaj kapustę, lekko osól i smaż aż kapusta puści sok. Następnie do kapusty na patelni dodaj pokrojone pomidory oraz koncentrat pomidorowy, przemieszaj i przełóż wszystko do żaroodpornego naczynia.

Na pozostałym rozgrzanym oleju przesmaż na złoty kolor porcje mięsa. Układaj je na kapuście w naczyniu żaroodpornym. Wstaw do wcześniej rozgrzanego do 200°C piekarnika. Piecz 45 min. Przed podaniem udekoruj świeżymi ziołami. Podawaj z ryżem lub kaszą.

Chłodnik gazpacho

Składniki na 4 porcje: 1 strąk papryki zielonej, 1 strąk papryki czerwonej, 1 strąk papryki żółtej, 1 świeży ogórek, 1 biała cebula, 50 dag dojrzałych pomidorów, około 4 szklanek soku pomidorowego, 1 strączek papryczki chili, 2 ząbki czosnku, 2 łyżki białego octu winnego, sól, pieprz, 4 kostki lodu, gałązki świeżych ziół, np. bazylii lub pietruszki do dekoracji, szczypta cukru.

W pomidorach natnij skórkę na krzyż, polej je wrzątkiem, a gdy ostygną, zdejmij skórkę i pokrój w kostkę.

Papryki poprzekrawaj na pół, usuń gniazda nasienne, opłucz z nasion, odkrój szypułki, osusz i pokrój w kosteczkę. Ogórek, bez obierania ze skórki, pokrój w kostkę. Cebulę obierz z łupin i posiekaj jak najdrobniej. Około 4 łyżek wymieszanych warzyw odłóż do dekoracji. Czosnek obierz z łupin, przeciśnij przez praskę i dodaj do warzyw.

Pokrojone warzywa zalej w rondlu sokiem pomidorowym i zmiksuj blenderem. Jeśli nie masz blendera, wszystkie warzywa możesz zetrzeć na tarce o niewielkich oczkach lub też zmiksuj w sokowirówce. Pamiętaj, aby wcześniej trochę warzyw odłożyć do dekoracji. Zmiksowaną zupę dopraw octem winnym, solą, pieprzem oraz cukrem. Rondel z chłodnikiem wstaw do lodówki na co najmniej 1 godzinę. Zupę rozlej do miseczek, wrzucając do każdej kostkę lodu; udekoruj ziołami i od razu podawaj.



Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje