Przejdź na stronę główną Interia.pl

Nasza domowa piekarnia

Samodzielne upieczenie chleba czy bułek nie jest trudne. Kromka domowego pieczywa bez ulepszaczy smakuje po prostu wyjątkowo.

Chleb na zakwasie

Składniki na średni bochenek: Na zakwas: 2 szklanki mąki żytniej razowej (typ 2000), 2 szklanki przegotowanej wody. Na chleb: 3 łyżki zakwasu, 50 dag mąki pszennej typ 650, 1/2 szklanki otrąb (pszennych lub owsianych), 1 szklanka pestek słonecznika, 1 łyżka cukru, 1 i 1/2 łyżeczki soli, 3 szklanki przegotowanej wody. Ponadto: olej, 2-3 łyżki otrąb pszennych lub owsianych.

Reklama

Przygotuj zakwas. Do dużego, wyparzonego słoika wsyp 1/2 szklanki mąki żytniej, wlej 1/2 szklanki przegotowanej wody o temperaturze pokojowej i dokładnie wymieszaj. Słoik przykryj gazą i odstaw w ciepłe miejsce na 24 godz. Po tym czasie dokarm zakwas, czyli dodaj 1/2 szklanki mąki oraz 1/2 szklanki wody, wymieszaj i odstaw na 24 godz. Czynność powtórz 3. i 4. dnia. Po ok. 3 godz. od ostatniego dokarmiania zakwas jest gotowy do użycia. Zakwas należy dokarmiać codziennie - wystarczą 2 łyżki mąki i 2 łyżki wody.

Jeśli nie będziesz piekła chleba zbyt często, zakwas wstaw do lodówki (na maksymalnie 10 dni). Po tym czasie należy go wyjąć, zostawić na 2-3 godziny w temperaturze pokojowej i dokarmić. Po 3 godzinach będzie go można użyć do wypieku chleba.

Przygotuj chleb. Do miski dodaj przesianą mąkę, otręby, pestki słonecznika, cukier oraz sól i dokładnie wymieszaj. Następnie dodaj zakwas oraz letnią wodę i wymieszaj mikserem (końcówką z hakami) lub drewnianą łyżką.

Ciasto przełóż do podłużnej formy wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami. Przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na 2-5 godz. (czas rośnięcia zależy od temperatury). Piecz 15 minut w temp. 200° C. Następnie zmniejsz temp. do 180° C, piecz jeszcze ok. 45 minut.

Pszenne bułeczki

Składniki na 10 sztuk: 35 dag mąki pszennej (typ 650 lub 750), 15 g świeżych drożdży, 1 jajko, 200 ml letniego mleka, 1 łyżeczka cukru, 5 dag roztopionego masła, 1 łyżeczka soli. Ponadto: papier do pieczenia, 1 jajko, 1 łyżka mleka.

Do naczynia wkrusz drożdże, dodaj cukier i 2 łyżki letniego mleka, mieszaj aż drożdże się rozpuszczą. Dodaj 3 łyżki mąki, wymieszaj, by nie było grudek. Przykryj i odstaw w ciepłe miejsce na 20-30 minut.

Na stolnicę lub blat przesiej mąkę, dodaj sól, wymieszaj. Usyp kopczyk, w środku zrób dołek, dodaj wyrośnięty rozczyn, jajko, pozostałe mleko oraz wystudzone masło. Wyrób miękkie i elastyczne ciasto. Uformuj z niego kulę i włóż do miski oprószonej mąką. Przykryj ściereczką, odstaw w ciepłe miejsce, by ciasto podwoiło objętość.

Blachę do pieczenia wyłóż papierem. Wyrośnięte ciasto przełóż na blat lub stolnicę i ponownie lekko wyrób. Ciasto podziel na 10 części. Z każdej uformuj bułeczkę. Ułóż na blasze, zachowując odstępy około 5 cm (podczas pieczenia urosną). Przykryj i odstaw na 30 minut w ciepłe miejsce do napuszenia.

Rozmącone jajko wymieszaj z mlekiem i posmaruj nim wierzch bułeczek. Piekarnik nagrzej do temperatury 230° C, włóż blachę z bułeczkami. Po 5 minutach zmniejsz temperaturę do 200° C i piecz jeszcze 10-15 minut.

Chleb na drożdżach

Składniki na średni bochenek: 50 dag mąki krupczatki lub mąki pszennej (typ 650), 1/2 l przegotowanej letniej wody, 2 i 1/2 dag świeżych drożdży, 1/2 szklanki otrąb (pszennych, żytnich lub owsianych), 3 łyż-ki siemienia lnianego, 3 łyżki pestek słonecznika, 1 łyżka pestek dyni, 1 i 1/2 łyżki sezamu, 2 łyżki cukru, 2 łyżeczki soli. Ponadto: olej, 2-3 łyżki otrąb (pszennych, żytnich lub owsianych).

Do miski przesiej mąkę. Dodaj cukier, sól, otręby, siemię lniane, ziarna słonecznika, pestki dyni oraz sezam i wymieszaj łyżką. Dodaj pokruszone drożdże, wlej letnią wodę i dokładnie wymieszaj drewnianą łyżką (ciasto będzie miało dosyć luźną konsystencję). Miskę przykryj ściereczką i odstaw na ok. 20 min, by ciasto wyrosło. Po tym czasie ponownie wymieszaj łyżką.

Podłużną formę wysmaruj olejem i obficie posyp otrębami. Włóż ciasto, wierzch wyrównaj łyżką zmoczoną w wodzie. Foremkę przykryj ściereczką i ponownie odstaw na ok. 20 min, by ciasto jeszcze raz wyrosło. Piekarnik nagrzej do temperatury 220° C. Wstaw blachę z ciastem, piecz ok. 15 min. Po tym czasie zmniejsz temperaturę do 180° C i piecz jeszcze ok. 45 min.

Rada: Do chleba możesz dodać też kminek, prażoną cebulkę, orzechy lub czarnuszkę.

Chlebek musli

Składniki na średni bochenek: 5 średnich jajek, 10 dag pestek dyni, 10 dag pestek słonecznika, 10 dag siemienia lnianego, 10 dag sezamu, 10 dag migdałów, 5 dag orzechów włoskich, 5 dag orzechów laskowych, 5 dag suszonych moreli lub fig, 5 dag suszonej żurawiny lub rodzynek, 2 łyżki oleju np. słonecznikowego, rzepakowego lub kokosowego, 1 łyżeczka soli. Ponadto:  olej lub masło, 2-3 łyżki bułki tartej lub otrąb.

Migdały oraz orzechy drobno posiekaj. Rodzynki włóż do miski i zalej wrzącą wodą. Po 5 minutach osącz na sicie. Morele lub figi pokrój w kostkę.

Do miski wbij jajka i dodaj sól. Rozmąć widelcem lub trzepaczką. Wlej olej, wymieszaj. Dodaj ziarna, posiekane orzechy, migdały i suszone owoce. Dokładnie wymieszaj drewnianą łyżką.

Podłużną foremkę (keksówkę) wysmaruj tłuszczem i wysyp bułką tartą lub otrębami. Włóż masę, mocno dociskając ją łyżką do dna foremki. Piekarnik rozgrzej do temperatury 180° C. Wstaw formę z ciastem, piecz 20 minut w termoobiegu. Następnie przełącz piekarnik na dolną grzałkę, piecz kolejne 20 minut. Na koniec ponownie przełącz na termoobieg i piecz jeszcze 20 minut. Dzięki temu skórka chleba równomiernie upiecze się ze wszystkich stron. Wystudź w uchylonym piekarniku. Chleb krój ostrym nożem dopiero wtedy gdy wystygnie (inaczej może się kruszyć).




Dowiedz się więcej na temat: domowe pieczywo

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama