Przejdź na stronę główną Interia.pl

Przez żołądek do wątroby

Grillowanie i inne pokusy mogą nieco ją obciążać. Ale odpowiednie produkty skutecznie wspomagają jej pracę.

O tym, co powinno znaleźć się w naszym codziennym menu, aby wspomóc pracę wątroby, mówi mgr Elżbieta Lange, ekspert kampanii "Szczęśliwa wątroba, szczęśliwy Ty".

To włącz do diety!

Reklama

Buraki - są warzywami bogatymi w betalainy będące silnymi przeciwutleniaczami. Dodatkowo zawierają dużą ilość rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego, który zwiększa wydalanie tłuszczu z przewodu pokarmowego i opóźnia wchłanianie triglicerydów (cząsteczki tłuszczu, które gromadzą się pod skórą jako tkanka tłuszczowa).

Buraki można włączyć do diety w postaci szklanki surowego soku 2 razy w tygodniu, zup czy jako dodatek do drugiego dania.

Amarantus - stanowi doskonałe źródło antyoksydantów (czyli naturalnych substancji chroniących przed nowotworami). Ponadto może wykazywać działanie ochronne na komórki wątroby w stosunku do toksycznego wpływu alkoholu i niektórych leków.

Amarantus w ilości 1-2 łyżki świetnie sprawdzi się w formie przekąski jako dodatek do jogurtu czy owsianki.

Jarmuż - zwany "królem zieleniny", jest bogatym źródłem błonnika, potasu, beta-karotenu, żelaza, wapnia, niacyny, witamin A, B1, B2, E i C, a także chlorofilu. Wykazuje aktywność przeciwutleniającą, przeciwzapalną i przeciwnowotworową.

Jarmuż bardzo dobrze komponuje się z kaszą czy mięsem. Już niewielka ilość świeżych liści dostarczy pokaźną dawkę antyoksydantów.

Awokado jest bogatym źródłem takich składników odżywczych jak witamina E, luteina, kwas foliowy, potas, magnez, błonnik pokarmowy i inne. Ten owoc to również naturalne źródło L-asparaginianu, aminokwasu wpływającego na regenerację komórek wątroby.

Kurkuma, a właściwie zawarty w niej barwnik kurkumina wykazuje działanie ochronne w stosunku do różnych czynników negatywnie wpływających na wątrobę, w tym alkoholu czy paracetamolu. Poza tym stymuluje produkcję żółci. Dlatego warto dodawać ją do kasz, mięs oraz pić napar z kurkumy.

Zdrowe nawyki dla wątroby

1. Spożywanie posiłków o stałych godzinach, bez pośpiechu.

2. Jedzenie mniejszych porcji, a częściej.

3. Produkty wymagające obróbki termicznej należy przyrządzać na parze lub gotować w małej ilości wody. Nie smażyć, lecz dusić na wodzie, z dodatkiem olejów roślinnych z pierwszego tłoczenia lub piec w folii.

4. Zdrowy posiłek to świeży posiłek, nie odgrzewany i umiarkowanie ciepły.

5. Warto wyeliminować spożycie alkoholu, kawy, mocnej herbaty oraz cukru.

6. Słodycze należy zastąpić owocami, ograniczyć spożycie tłustego czerwonego mięsa, śmietany, tłustego nabiału oraz mleka.

7. Ostatni posiłek najlepiej jeść 2-3 godziny przed snem. 8. Korzystnie też działa średnio-umiarkowana aktywność fizyczna.

To ważne!

Niekorzystne dla wątroby jest przejadanie się lub stosowanie restrykcyjnych diet odchudzających, zwłaszcza tzw. monodiet typu kapuściana czy białkowa. Dla dobra wątroby należy zadbać, by w procesie odchudzania nie tracić na wadze więcej niż 4 kg miesięcznie.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje