Przejdź na stronę główną Interia.pl

Olej kokosowy kontra oliwa

Lepiej używać oliwy czy oleju kokosowego?

Biorąc pod uwagę wpływ na zdrowie lepiej postawić na oliwę.

Reklama

W porównaniu do oliwy łyżka oleju kokosowego zawiera sześć razy więcej nasyconych kwasów tłuszczowych, zbliżając się do dziennego limitu 13 gram (według zaleceń American Heart Association). Wysokie spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych wiąże się z podwyższonym poziomem "złego" cholesterolu, który podnosi ryzyko wystąpienia chorób serca.

Co więcej oliwa, nieodzowny składnik zdrowej diety śródziemnomorskiej, zawiera korzystne wielonienasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe.

- Z tych dwóch rodzajów tłuszczu lepiej wybrać oliwę, ponieważ jednonienasycone kwasy tłuszczowe mogą mieć bardzo dobry wpływ na serce, jeśli je się je w umiarkowanych ilościach i jeśli zastępuje się nimi kwasy nasycone w diecie  - twierdzi Annessa Chumbley, dietetyk i rzecznik prasowy American Heart Association. Organizacja w  ubiegłym roku powtórzyła swoje zalecenia dotyczące zastępowania nasyconych kwasów tłuszczowych kwasami nienasyconymi, zwracając przy okazji uwagę, że warto też pamiętać o innych regułach dotyczących zdrowego żywienia.

Choć niektóre badania sugerowały, że zawarty w oleju kokosowym kwas laurynowy wiąże się ze wzrostem poziomu dobrego cholesterolu HDL, okazuje się, że podnosi on raczej poziom złego cholesterolu LDL. Jednakże olej kokosowy może być i tak lepszym tłuszczem niż inne źródła nasyconych kwasów tłuszczowych. Kwas laurynowy nie powoduje takiego wzrostu ryzyka wystąpienia chorób serca jak np. kwas palmitynowy.

Zwolennicy oleju kokosowego zwracają uwagę, że jest bogaty w substancje czynne pochodzenia roślinnego o właściwościach antyoksydacyjnych. Prawdą jest, że takie związki są zawarte w oleju kokosowym z pierwszego tłoczenia, podobnie jak w przypadku oliwy extra virgin, jednak większość oleju kokosowego na rynku to olej rafinowany, który zawiera niewiele antyoksydantów. Jednak nawet jeśli używa się oleju kokosowego z pierwszego tłoczenia, szkodliwy wpływ nasyconych kwasów tłuszczowych przewyższa ewentualne korzyści, jakie daje stosowanie antyoksydantów. Ale oczywiście to nie jest tak, że jemy tłuszcze lub cholesterol lub antyoksydanty - jemy jedzenie. I choć tłuszcz kokosowy nie ma, jak niektórzy sugerowali,  magicznych właściwości, nie ma potrzeby całkowicie z niego rezygnować, jeśli jest ważnym składnikiem jakiejś potrawy. Ale dla zdrowia lepszym wyborem będzie oliwa.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje