Przejdź na stronę główną Interia.pl

Ile protein powinno się jeść?

Wydaje się, że sporo osób, które nie są zawodowymi sportowcami, sięga po duże ilości protein. Ile protein powinna spożywać przeciętnie dorosła osoba?


Reklama

Rekomendowane spożycie dla zdrowej dorosłej osoby to 46 gram dziennie dla kobiet i 56 dla mężczyzn. Podczas gdy niedobór protein jest problemem dla milionów ludzi na całej ziemi, przeciętny mieszkaniec krajów wysokorozwiniętych, zjada znacznie więcej protein niż w rzeczywistości potrzebuje.

Większość Amerykanów zjada około 100 g białka dziennie, czyli mniej więcej dwukrotnie przekracza zapotrzebowanie. Nawet na diecie wegańskiej bez trudu można osiągnąć 60-80 g dziennie dzięki produktom takim, jak: fasola i inne warzywa strączkowe, orzechy, brokuły i pełne ziarna.

Wzrost spożycia białka obserwuje się w ciągu ostatnich 25 lat, kiedy wiele osób aktywnie zwiększa ilość protein w diecie, rezygnując jednocześnie z cukrów i prostych węglowodanów.

- Matki chłopców grających w piłkę, myślą, że nie osiągną oni niczego bez protein - twierdzi Melissa Abbott z firmy badawczej Hartman Group. -  To prawda, że zbyt długo jedliśmy zbyt wiele wysoko przetworzonych węglowodanów. Teraz wraca się do orzechów, jajek a nawet tłuszczu", by czuć się sytym i "przetrwać dzień".

W torbach, które zabieramy na siłownię można znaleźć suszoną wołowinę, a w torbach na laptopy - batony proteinowe. Wielu konsumentów wyraża obawę, że "załamią się" bez wystarczającej ilości protein.

Ale większość z nich je wystarczającą ilość protein, niewielu zaś zdaje sobie sprawę z ryzyka jakie niesie długoterminowe spożywanie ich nadmiernej ilości, w tym z ryzyka uszkodzenia nerek.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje