Przejdź na stronę główną Interia.pl

Dieta dla oczu

Osoby po 65 roku życia zmagają się ze zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD) i stopniową utratą widzenia. Dlatego tak ważne jest spożywanie produktów zawierających luteinę i zeoksantynę. Dietetyk Alicja Kalińska proponuje posiłki, które zawierają te karotenoidy.

Degeneracja centralnej części siatkówki najczęściej występuje u kobiet. Najbardziej narażone są osoby, które mają jasny kolor tęczówek, nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, hiperlipidemię, palą papierosy i nadużywają alkoholu. Nie bez znaczenia jest wiek. Badania wskazują, że przyczyną jest również nieprawidłowe odżywianie się.

Reklama

Plamka żółta to obszar siatkówki oka (o niespełna dwumilimetrowej średnicy), który znajduje się naprzeciwko źrenicy. W tym miejscu znajduje się największe zagęszczenie fotoreceptorów. Są one odpowiedzialne za ostre widzenie obiektów będących w centrum pola widzenia. Charakterystyczną cechą plamki żółtej jest gromadzenie luteiny i zeaksantyny. Te dwa karotenoidy są głównymi składnikami pigmentu plamki oraz silnymi antyoksydantami. Posiadają właściwości filtrowania wysokoenergetycznego światła niebieskiego, zmniejszając jego intensywność o 40-90%. Dzięki temu chronią fotoreceptory siatkówki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i nadmiaru energii świetlnej. Ich stężenie w oku maleje z wiekiem i jest szczególnie małe u ludzi cierpiących na zwyrodnienie plamki żółtej oraz zaćmę.

Spożycie luteiny i zeaksantyny odgrywa ważną rolę w utrzymaniu prawidłowej funkcji siatkówki, podobnie jak wielonienasycone kwasy tłuszczowe (PUFA) omega-3. Dlatego tak duże znaczenie w profilaktyce i leczeniu choroby zwyrodnieniowej plamki żółtej ma dieta składająca się z produktów, które mają dużą zawartość zarówno karotenoidów, jak i kwasów omega-3. Szczególnie istotną rolę w ochronie siatkówki przed działaniem czynników, które ją uszkadzają pełni kwas dokozaheksaenowy. Zmniejsza on odkładanie lipofuscyny (barwnik starzenia powstający ze zużytych fotoreceptorów) w nabłonku barwnikowym siatkówki i zwiększa przetrwanie fotoreceptorów.

Regularne spożywanie owoców i warzyw, które są najlepszym źródłem luteiny i zeaksantyny, powoduje wzrost stężenia tych karotenoidów w surowicy i zwiększenie gęstości pigmentu plamki żółtej. Oba karotenoidy dobrze się rozpuszczają w tłuszczach, dlatego produkty będące ich źródłem powinny być spożywane z posiłkiem zawierającym tłuszcz. Ilość tłuszczu potrzebna do sprawnego ich wchłaniania jest niewielka i wynosi 3-5g w posiłku. Co więcej, wskazane jest dokładne gotowanie potraw i przeżuwanie pokarmu, ponieważ ułatwia to przyswajanie luteiny i zeaksantyny. Produkty, które zawierają najwięcej karotenoidów to jarmuż, szpinak, sałata, brokuły, dynia, brukselka, zielony groszek, kukurydza, fasolka szparagowa, marchew, kapusta, buraki, pomarańcze i pomidory.

Reklama

Najlepsze tematy

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje