Przejdź na stronę główną Interia.pl

Czy grzyby mają wartości odżywcze?

Grzyby może nie mają żywej zielonej lub czerwonej barwy, jaką konsumenci kojarzą z wartościowymi warzywami i owocami, ale są "potęgą dietetyczną" i nie powinno się ich unikać - twierdzi dietetyk Angela Lemond.

Mają niewiele kalorii i tłuszczu, są pozbawione cholesterolu, zawierają za to umiarkowane ilości błonnika i sporo minerałów oraz witamin: miedź, potas, magnez, cynk oraz witaminy z grupy B, jak kwas foliowy. Grzyby zawierają także przeciwutleniacze, jak selen czy glutation, substancje, które zabezpieczają komórki przed uszkodzeniami i zmniejszają ryzyko chorób i stanów zapalnych.

Reklama

Niektóre badania sugerują też, że grzyby są najbogatszym źródłem innego przeciwutleniacza - ergotioneiny, który znajduje się też w czerwonej fasoli, otrębach i wątróbce. Ergotioneina i inne antyoksydanty są zawarte przede wszystkim w kapeluszach, a nie nogach.

Ale wartości odżywcze grzybów zależą też od gatunku i sposobu hodowli, wynika z badan profesora Roberta Beelmana. Różnice mogą być nawet dwudziestokrotne.

 Popularna pieczarka dwuzarodnikowa zawiera sporo potasu i selenu. Ale boczniaki, grzyby shiitakie, mitake i borowiki szlachetne zawierają o wiele więcej glutationu i ergotioneiny.

Najwiecej ergotioneiny zawierają borowiki, tuż za nimi plasują się boczniaki cytrynowe.

 Niektóre grzyby zawierają witaminę D, ale tylko te, które rosły w słońcu lub pod ultrafioletem.

Niektóre badania sugerują, że osoby spożywające sporo grzybów wykazują mniejsze ryzyko zachorowania na raka piersi i demencję, choć ustalenia te wymagają dalszego potwierdzenia i  wykazania związku przyczynowego.

Kto chce zwiększyć spożycie antyoksydantów, powinien jeść dużo grzybów. Wg Beelmana powinno się jeść 3 miligramy ergotioneiny dziennie. Aby to osiągnąć należy jeść 100 g pieczarek dziennie lub 25 g boczniaków, grzybów  shiitake albo maiitake.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje